Det er 14 år siden, at milliardær-entrenprenøren Lei Jun grundlagde sin virksomhed Xiaomi, der i ren Apple-stil producerer smartphones og andet forbrugerelektronik.
Nu har han et taget et nyt skridt, som selv ikke Apple har formået, og som det amerikanske selskab for nylig måtte give op på.
Kinesiske Xiaomi har nemlig udviklet deres første elbil, der går under navnet SU7 – en forkortelse for »speed ultra 7« – skriver Financial Times.
I 2021 annoncerede Lei Jun planerne om at masseproducere elbiler i 2024, hvilket han kaldte sin »sidste store iværksættelse«. Og til et lanceringsevent i Beijing i sidste uge kunne manden, der i Kina kaldes »Lei Jobs« som en reference til Apple-grundlægger Steve Jobs, heller ikke dy sig for at sende en stikpille afsted til sin amerikanske konkurrent:
»Det var svært at bygge en bil – så svært, at selv en gigant som Apple gav op,« sagde han ifølge Financial Times.
Voldsom aktiestigning
Xiaomi vil sende sin første elbil på markedet til en pris på knap 216.000 kinesiske yuan for standardmodellen, mens »max-versionen« vil koste næsten 300.000 yuan ifølge BBC. Det svarer til henholdsvis 206.000 og 285.000 kroner.
Til sammenligning koster Tesla Model Y, som var den mest solgte bil i Danmark sidste år, omkring 360.000 kroner for den billigste model herhjemme.

Ifølge Xiamoi fik virksomheden over 50.000 ordrer inden for de første 27 minutter af salget – og inden for de første 24 timer nåede antallet af ordre op på 90.000, skriver Bloomberg.
Efterfølgende tog Xiaomi-aktien på himmelfart og steg med 16 procent i tirsdags, da markedet åbnede efter påske.
Analytikere fra Goldman Sachs var også overrasket over efterspørgslen, da de havde troet på et helårssalg på 100.000 biler.
Spørgsmålet bliver derfor nu, hvor hurtigt Xiaomi kan være i stand til at fremstille og levere køretøjerne.
»Udvikling af produktionskapaciteten vil blive det største fokus i løbet af de næste par måneder. Den gennemsnitlige ventetid for en SU7 er forlænget til 18-21 uger sammenlignet med 5-8 uger oprindeligt,« lød det fra Goldman Sachs-analytikere.
Adskillige kinesiske elbilfirmaer her nu meldt sig på banen på det eftertragtede elbilmarked.
I Danmark har kinesiske BYD og Xpeng fået fat med salgstal på henholdsvis 541 og 376 elbiler i årets første kvartal. Xpeng har netop lanceret en ny model med markedets hurtigste ladning, som er på vej til danskerne.
Det er uvist, om – og i så fald hvornår –Xiaomi vil komme til Danmark.