Kinas lukrative pakkefordele smadrer netbutikkerne: »Jeg ønsker, at vi alle spiller efter samme regler«

Kinesiske virksomheder skal ikke betale det samme i moms som danske virksomheder, og det skævvrider konkurrencen. Selv om nye regler er på vej, går det ikke hurtigt nok, mener iværksætter Jacob Risgaard.

Direktør Jacob Risgaard fra e-handelsfirmaet Coolshop frygter den ulige konkurrence fra Kina. Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Millioner af pakker, der er plasket til med kinesiske tegn, lander foran de danske hoveddøre hvert år. Langsomt, men sikkert overtager udenlandske netbutikker som Amazon, Wish og AliExpress det danske detailmarked.

Netop de tre nethandelsgiganter stiller markedspladser til rådighed, hvor det vrimler med små uafhængige kinesiske sælgere, som skubber de danske konkurrenter ud i kulden. Lukrative pakkefordele gør, at de kan sende pakker billigere til Danmark, end de danske netbutikker selv kan.