Keramiker besejrer detailkæmpe i Højesteret: »Coop har forsøgt at skyde et meget stort hul i ophavsretsloven«

Coop må ikke bruge skåle eller tallerkner fra keramikeren Kasper Würtz som baggrund i reklamer for supermarkedskædens fødevarer. Det har Højesteret slået fast i en dom, der ifølge Coop er principiel.

I tilbudsaviser og på emballage har Coop anvendt skåle eller en tallerken lavet af Kasper Würtz som baggrund i reklamer for koncernens madvarer. Det må koncernen ikke, slår Højesteret fast. Fold sammen
Læs mere
Foto: Preben Madsen

Den danske designer og keramiker Kasper Würtz har tirsdag vundet en sag om ophavsret over Coop i Højesteret.

I tilbudsaviser og på emballage har Coop anvendt skåle eller en tallerken lavet af Kasper Würtz som baggrund i reklamer for koncernens madvarer.

»Kasper er en af de fremmeste keramikere i Danmark. Hans keramik er anerkendt højt som lavt, og nu også af Højesteret som ophavsretligt beskyttet,« siger Johan Løje, der er designerens advokat og partner i Løje, Arnesen og Meedom, der er specialiseret i ophavsret.

I bilag til dommen kan man se 23 billeder af skåle og tallerkener, der eksempelvis indeholder Irmas svinekæber, Boeuf Bourguignon og hummersuppe. Også på emballagen til Coops flåede tomater, hotdog-pølser og tortilla-chips kan man se en skål eller en tallerken fra designeren.

Med dagens dom har Højesteret fulgt den linje, som Sø- og Handelsretten havde lagt, og som betyder, at Coop ikke må bruge Kasper Würtz' skåle og tallerkener, og dagligvarekæmpen skal samtidig betale et vederlag på kr. 200.000 til Kasper Würtz.

»Min klient er meget tilfreds med dommen. Det var en principiel sag, og Højesteret har skabt en ny praksis i dag,« siger Johan Løje.

Kasper Würtz, der blandt andet er kendt for at levere keramik i form af tallerkener og skåle til restaurant Noma, havde dog krævet 1,75 mio. kr., og derfor er advokaten også meget skuffet over vederlagets størrelse.

»Konsekvensen er jo, at det stadig kan betale sig for dem at krænke. 250.000 kr. for Coop er jo ingen penge,« siger designerens advokat.

Det principielle i dommen handler om, hvorvidt virksomheder kan benytte ophavsretsbeskyttet produkter, som såkaldte regi i reklamer. Det vil eksempelvis sige en skål i en reklame for tomatsuppe.

Dommen kommer bag på Coop, da det ifølge koncernens senioradvokat Per Sjøqvist har været praksis for hele branchen gennem de seneste 40 år, at man har brugt forskellige former for rekvisitter i reklamebillederne, der ikke er velkendte hos forbrugeren.

Johan Løje, advokat

»Hele sagen baserer sig jo på, at man som ophavsmand har nogle rettigheder til de værker, man skaber«


»Vi har forsøgt at dokumentere, at der her er tale om kutyme. Vi har været gennem det Kgl. Biblioteks arkiv siden 1984 og fremlagt 650 lignende eksempler på, at det her er en måde, man gør tingene på, og vi har også haft vidner, der har forklaret, at det her er kutyme,« siger senioradvokat Per Sjøqvist i Coop.

Han forklarer, at det hidtil været sådan, at Coop og branchen generelt ikke har anvendt meget velkendte designs – som eksempelvis Royal Copenhagen, musselmalet porcelæn eller Kay Bojesen bestik.

»Vi ønsker det modsatte af at snylte på et produkt. Det skal jo slet ikke tiltrække sig opmærksomhed. Det er jo varen, der skal være i fokus,« siger Coops senioradvokat.

Kasper Würtz har siden 2006 leveret keramik i form af tallerkener og skåle til den verdensberømte danske restaurant Noma. Fold sammen
Læs mere
Foto: gentl & hyers photography .

Ikke overraskende er Kasper Würtz' advokat ikke enig i Coops udlægning.

»Hele sagen baserer sig jo på, at man som ophavsmand har nogle rettigheder til de værker, man skaber,« siger Johan Løje og fortsætter.

»Coop mener, at der er en forskel på om keramik er kendt eller ukendt. Men sådan er ophavsretten ikke skruet sammen. Retten til et beskyttet værk er ikke afhængig af, om befolkningen kender værket eller ej. Coop har forsøgt at skyde et meget stort hul i ophavsretsloven,« siger advokaten, der er specialist i ophavsretssager for særligt designvirksomheder.

Ifølge Coop indebærer dommen, at Coop skal til at ændre praksis og kun anvende masseproducerede genstande, der ikke er beskyttet af lovgivningen, medmindre designeren siger ok til det.

»Dommen i Sø- og Handelsretten ramte som en lidt af håndgranat. Ingen havde tænkt på den her måde. Derfor var det vigtigt, at tage sagen til Højesteret. Vi havde brug for at høre en gang for alle, om det virkelig var rigtigt, er den her praksis ikke er acceptabel,« siger Per Sjøqvist.