Den tyske sportsudstyrsgigant Adidas har endeligt besluttet at påbegynde en proces med et frasalg af amerikanske Reebok, som siden 2005 har været Adidas' datterselskab. Det bekræfter Adidas i en meddelelse.
Fremadrettet har Adidas til hensigt at fokusere sine bestræbelser på en yderligere styrkelse af Adidas-mærket i det globale marked for sportsudstyr.
Allerede i oktober kom det frem, at den danske Adidas-topchef, Kasper Rørsted, gik efter at sælge Reebok til marts i år, fordi man ikke har haft held med at gøre den del af Adidas til en god forretning.
I 2019 måtte Adidas nedskrive værdien af Reebok med 6,26 milliarder kroner, hvilket var næsten halvdelen af, hvad Reebok blev gjort op til i 2018. Og Reeboks salg dykkede i andet kvartal i 2020 med 44 procent.
Adidas købte Reebok, der har hovedsæde i Boston i USA og dengang var den tredjestørste producent af sportsartikler, i 2005 for 3,1 milliarder euro. Det skete under Kasper Rørsteds forgænger, Herbert Hainer, som håbede, at Adidas dermed ville få et bedre fodfæste i kampen mod sin amerikanske rival, Nike, på Nikes hjemmebane.
Reebok står i dag for under en tiendedel af Adidas' samlede omsætning.
Kasper Rørsted kom til Adidas i 2016 efter at have været topchef for den tyske Henkel-koncern siden 2005. Han meddelte tilbage i marts 2020, at Reeboks fremtid inden for Adidas skulle klarlægges i den nye strategi i 2021.
»I den nye strategi skal Reebok finde sin plads – eller ikke,« lød hans melding dengang.
Reebok skulle således ikke finde sin plads i strategien i 2021.
Ifølge tyske Manager Magazin håbede Adidas inden coronakrisen angiveligt på at kunne sælge Reebok for omkring to milliarder euro.