Kasper Rørsted skiller sig af med amerikanske sneakers

Adidas har ikke haft held med amerikanske Reebok, som virksomheden købte i 2005. Derfor begynder Adidas nu frasalget af datterselskabet.

Reebok blev grundlagt under navnet J.W. Foster and Sons i 1895. I 1958 blev navnet omdøbt til Reebok. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christof Stache/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den tyske sportsudstyrsgigant Adidas har endeligt besluttet at påbegynde en proces med et frasalg af amerikanske Reebok, som siden 2005 har været Adidas' datterselskab. Det bekræfter Adidas i en meddelelse.

Fremadrettet har Adidas til hensigt at fokusere sine bestræbelser på en yderligere styrkelse af Adidas-mærket i det globale marked for sportsudstyr.

Allerede i oktober kom det frem, at den danske Adidas-topchef, Kasper Rørsted, gik efter at sælge Reebok til marts i år, fordi man ikke har haft held med at gøre den del af Adidas til en god forretning.

I 2019 måtte Adidas nedskrive værdien af Reebok med 6,26 milliarder kroner, hvilket var næsten halvdelen af, hvad Reebok blev gjort op til i 2018. Og Reeboks salg dykkede i andet kvartal i 2020 med 44 procent.

Adidas købte Reebok, der har hovedsæde i Boston i USA og dengang var den tredjestørste producent af sportsartikler, i 2005 for 3,1 milliarder euro. Det skete under Kasper Rørsteds forgænger, Herbert Hainer, som håbede, at Adidas dermed ville få et bedre fodfæste i kampen mod sin amerikanske rival, Nike, på Nikes hjemmebane.

Reebok står i dag for under en tiendedel af Adidas' samlede omsætning.

Kasper Rørsted kom til Adidas i 2016 efter at have været topchef for den tyske Henkel-koncern siden 2005. Han meddelte tilbage i marts 2020, at Reeboks fremtid inden for Adidas skulle klarlægges i den nye strategi i 2021.

»I den nye strategi skal Reebok finde sin plads – eller ikke,« lød hans melding dengang.

Reebok skulle således ikke finde sin plads i strategien i 2021.

Ifølge tyske Manager Magazin håbede Adidas inden coronakrisen angiveligt på at kunne sælge Reebok for omkring to milliarder euro.