Dansk Adidas-topchef vil sælge smertensbarnet Reebok

Den amerikanske producent af sportsartikler, som blev købt for milliarder, skal efter 14 år finde en ny ejer.

Danske Kasper Rørsted, som er topchef i Adidas, vil nu skille sig af med amerikanske Reebok, som det ikke er lykkedes at få gjort til en succes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Dalder/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den tyske sportstøjskæde Adidas vil af med hele Reebok-mærket, som kæden købte for mange milliarder kroner, men ikke har haft held til at bruge til at presse sine konkurrenter tilstrækkeligt med.

Den danske Adidas-topchef, Kasper Rørsted, går efter at sælge Reebok til marts 2021 for at gøre en ende på problemerne, skriver det tyske magasin Manager Magazin efter at have talt med unavngivne kilder.

Pres fra investorerne

Adidas, som er en af verdens største producenter af sportsartikler, har ikke villet kommentere forlydenderne, men aktien steg med helt op til 3,5 procent, efter at et frasalg kom offentligt frem. Investorer i Adidas har gennem længere tid presset på for at få Reebok solgt, fordi det ikke er lykkedes at gøre den del af Adidas til en god forretning.

I 2019 måtte Adidas nedskrive værdien af Reebok med 842 millioner euro (6,26 milliarder kroner), hvilket var næsten halvdelen af, hvad Reebok blev gjort op til i 2018. Og Reeboks salg dykkede i andet kvartal i år med 44 procent.

Adidas købte Reebok, der har hovedsæde i Boston i USA og dengang var den tredjestørste producent af sportsartikler, i 2005 for 3,1 milliarder euro. Det skete under Kasper Rørsteds forgænger, Herbert Hainer, som håbede, at Adidas dermed ville få et bedre fodfæste i kampen mod sin amerikanske rival Nike på Nikes hjemmebane.

Håb om salgspris på to mia. euro

Reebok står i dag for under en tiendedel af Adidas' samlede omsætning.

Kasper Rørsted kom til Adidas i 2016 efter at have været topchef for den tyske Henkel-koncern siden 2005. Han meddelte tilbage i marts i år, at Reeboks fremtid inden for Adidas skulle klarlægges i den nye strategi, som Adidas skal have klar i 2021.

»I den nye strategi skal Reebok finde sin plads – eller ikke,« lød hans melding dengang.

Ifølge Manager Magazin skal Adidas inden coronakrisen have håbet på at kunne sælge Reebok for omkring to milliarder euro.