Kæmpefond går i kødet på forbrugsgigant. Skal mayonnaise tjene et højere formål?

Forbrugsgiganten Unilever har »tabt plottet« ved at vægte formål, bæredygtighed og principper tungere end profit, mener manden bag en af Storbritanniens største investeringsfonde. Den bokseglade Terry Smith går hårdt til angreb på Unilever for at svigte aktionærerne.

Terry Smith - en af Storbritanniens mest succesrige fondsforvaltere gennem tiderne - er kendt for sin kærlighed til boksning. Hans kommentarer om forskellige virksomheder kan være lige så hårdtslående. Stuart Clark/Shutterstock/Ritzau Scanpix

»En virksomhed, der mener, at den skal definere formålet med Hellmann’s-mayonnaise, har efter vores mening tydeligvis tabt plottet. Hellmann’s-brandet har eksisteret siden 1913, så vi må formode, at forbrugerne efterhånden har regnet formålet ud (afsløring – salater og sandwich).«

Terry Smith har ry for at være hårdtslående. Han siger tingene råt for usødet. Ikke for intet er hans private yndlingsaktivitet at trække i boksehandsker og tæve løs. Og der er en vis vægt bag ordene.