Kæmpe TV-slagsmål kan udløse historisk seerstorm

I tæt på en måned har en krig raset mellem to centrale spillere på det danske TV-marked. Branchen betegner den som en skelsættende begivenhed, der bliver dyr for begge parter, og som vil ændre medielandskabet og danskernes TV-vaner for stedse.

Selv om YouSee ikke vil stå ved det, mener flere branchefolk, at det drejede sig om at spare penge, da YouSee smed Discovery ud af de faste TV-pakker. Dieter Brockmann/Iris/Ritzau Scanpix

Den offentlige krig mellem landets største TV-leverandør, YouSee, og en af verdens største TV-producenter, Discovery, vil sætte sig varige spor og står til at ændre på danskernes TV-vaner. Drejebogen for, hvad flere ser som en spareøvelse hos YouSee, har nemlig udviklet sig til en skyttegravskrig, hvor skuddene lander helt andre steder, end det var planlagt.

Første skud affyrede det TDC-ejede YouSee 17. september: Alle Discoverys TV-kanaler med bl.a. de underholdnings- og sportstunge Kanal 5, 6eren og Canal 9 bliver fra 1. januar pillet ud af samtlige YouSees TV-pakker og erstattes af kanaler fra konkurrenterne TV 2 og CMore for at sikre kunderne større valgfrihed. Discovery-kanalerne vil så kun kunne ses, hvis man har et bland selv-TV-abonnement, hvad kun en fjerdedel af YouSees 1,21 mio. TV-kunder har.