Kæmpe lussing til McDonald's: Taber rettighederne til Big Mac-navnet

Burgergiganten McDonald's har lidt nederlag i Europa til en langt mindre irsk konkurrent. Kæden har tabt varemærkerettighederne til navnet Big Mac – og derfor kan alle basalt set kalde deres burger for Big Mac.

Foto: Linda Kastrup

McDonald's har netop tabt kampen om varemærket til en af kædens mest berømte burgere, Big Mac'en.

Det sker efter, at en irsk fastfoodkæde tog sagen op ved EUs kontor for Intellektuel Ejendomsret i Alicante (EUIPO), der administrerer varemærkerettigheder over hele Europa. Her fik den irske kæde Supermac medhold og kan nu for første gang få lov til at ekspandere uden for selve Irland.

Det skriver flere internationale medier onsdag morgen.

Pat McDonagh ejer af Supermac

»Vi har sagt, at der ikke er forvirring. Big Mac og Supermac er to forskellige ting. «


McDonald's har mulighed for at appellere, men har endnu ikke kommenteret sagens udfald.

»Det her er en sejr for alle mindre virksomheder. Den forhindrer, at store selskaber kan hamstre varemærker uden at ville bruge dem,« siger Pat McDonagh, der er stifter og adm. direktør for Supermac til The Guardian.

Supermac og Big Mac

Han åbnende den første Supermac omkring Galway i Irland i 1978 og har i dag 106 butikker i både Irland og Nordirland. Kæden har dog ikke kunnet udvide uden for den irske ø, da McDonald’s har kæmpet imod og stået stejlt på, at Supermac og Big Mac, som McDonald’s har registreret som varemærke, ligger for tæt på hinanden og vil forvirre kunderne.

»Vi har sagt, at der ikke er forvirring. Big Mac og Supermac er to forskellige ting,« siger den 65-årige Pat McDonagh.

EU-afgørelsen tilbagekalder McDonald’s registrering af varemærket Big Mac, som burgerkæden har siddet på siden 1996. Det sker, fordi EUIPO ikke fandt, at McDonald's ud fra et juridisk synspunkt benyttede varemærket til »reel brug«. Der er tale om relativ kompliceret varemærkeret. Men helt grundlæggende vurderede EUIPO, at det ganske enkelt ikke var nok at kalde en burger for Big Mac, for at man juridisk kan tale om »reel brug« af et varemærke.

I løbet af sagen fremlagde McDonald's beviser på, at kæden benytter Big Mac-navnet i reklamer og på dens website, men det var tilsyneladende ikke nok for EUIPO.

Dermed rammer McDonald's forsøg på at holde den irske kæde Supermac ude af resten af Storbritannien og Europa den multinationale kæde i nakken som en boomerang.

Pat McDonagh forklarer yderligere til The Guardian, at McDonald's også har sikret sig varemærkerettighederne til The Snackbox, der er en af den irske kædes mest populære produkter. McDonald's har derimod ikke noget produkt ved det navn.

Kamp om navnet

Det er bestemt ikke første gang, at McDonald's-koncernen har kastet sig ud i en juridisk tvekamp om varmærkerettigheder. Kæden har nærmest notorisk taget kampen op mod andre virksomheder, der bare tilnærmelsesvis har benyttet sig af navne, der læner sig op af McDonald's.

Eksempelvis vandt fastfoodkæden en sag i 1993 over en tandlæge i New York, der kaldte sin klinik for McDental, og i 2016 besejrede MacDonald's et selskab i Singapore, der ønskede at registrere Maccoffee som et EU varemærke.

Allan "McAllan" Pedersen vandt i 1996 rettigheden til navnet McAllan, da han i højsteret besejrede McDonald's. Fold sammen
Læs mere
Foto: BENT MIDSTRUP.

Men vi behøver ikke at tage så langt væk fra Danmark for at finde eksempler. I 1996 vandt pølsemanden Allan Pedersen fra Silkeborg over McDonald’s. Allan Pedersen havde valgt at kalde sin pølsevogn i Silkeborg for McAllan, og det faldt McDonald's for brystet.

Fastfoodgiganten endte med at indkassere et nederlag i Højesteret med dommerstemmerne 5-0 efter tre års kamp. Som erstatning modtog Allan Pedersen 40.000 kroner fra McDonald’s.

Forinden havde han nået at skifte navn til Mac Allan Bjerrum Pedersen takket være en velvillig præst i kirken i Skals.