Japanske myndigheder rejser tiltale mod bilboss

Efter tre ugers fængsling er der rejst tiltale mod Carlos Ghosn, en af de mest anerkendte figurer i bilbranchen. Han risikerer op til 10 års fængsel i Japan, hvor stort set alle tiltalte bliver dømt.

Arkivfoto. Carlos Ghosn, der op til sin anholdelse sad som bestyrelsesformand i Nissan, er blevet tiltalt for finansiel kriminalitet i Japan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Etienne Laurent/Ritzau Scanpix

Den japanske anklagemyndighed har mandag rejst tiltale mod Carlos Ghosn, nu tidligere bestyrelsesformand i Nissan, og mod selskabet Nissan. Det skriver Bloomberg.

Anklagen lyder på, at både Carlos Ghosn og bilfabrikanten har begået finansiel kriminalitet i forbindelse med, at Ghosn har holdt en del af sin indtægt skjult i koncernens officielle regnskaber.

Og der er ikke tale om småpenge. Carlos Ghosn skulle angiveligt være blevet betalt omkring fem mia. japanske yen - næsten 300 mio. danske kroner - udenom de officielle regnskaber, hvilket nu har kostet bilbossen jobbet i Nissan og kan betyde, at en fængselsdom kan være på vej ind over ham.

Sammen med bestyrelsesmedlemmet Greg Kelly skulle Ghosn over flere år have rapporteret indkomster, som er langt mindre end de faktiske beløb med det formål at formindske de offentligt kendte indkomster.

Han risikerer 10 års fængsel i et land, hvor 99.9 pct. af alle tiltalte bliver idømt straf, som Berlingske tidligere har berettet om.

Men tiltalen stopper ikke ved Carlos Ghosn, for selvom Nissan har samarbejdet med de japanske anklagemyndigheder i forbindelse med efterforskningen af Ghosns aflønning, er Nissan som nævnt også tiltalt i sagen.

Tiltalen af begge parter kommer tre uger efter, at Carlos Ghosn, der bliver betragtet som en af bilverdenens absolutte topfigurer, blev anholdt af japansk politi og sigtet med mistanke om svindel, hvilket sendte chokbølger gennem bilindustrien. Ifølge den japanske TV-station NHK var Ghosn og Kelly blevet efterforsket i månedsvis efter et tip fra en whistleblower.

Carlos Ghosn stod på tidspunktet for sin anholdelse i spidsen for de tre sammenflettede bilfabrikker Nissan, Renault og Mitsubishi, og er blandt andet rost og anerkendt for at have trukket Nissan væk fra konkursens rand for to årtier siden.

Og man skulle tro, at den brasilianskfødte Carlos Ghosn havde nok til dagen og vejen.

Den officielle aflønning for hans arbejde med de tre forbundne bilfabrikker lyder årligt på 6,5 mio. dollar fra Nissan, 8,5 mio. dollar fra Renault og to mio. dollar fra Mitsubishi. I alt i omegnen af 100 mio. danske kroner årligt. Det gør ham til en af de bedst aflønnede chefer i bilverdenen, hvor han har siddet som formand for de tre fabrikkers alliance, formand for både Nissan og Mitsubishi samt adm. direktør for Renault på en og samme tid.