Iværksætterne Julius og Gustav allierer sig med popstjerne: »Vi vil være det mest udbredte brillebrand i verden«

To unge danske iværksættere vil skabe et solbrillemærke, der er kendt over hele kloden. Til den opgave har de netop hentet to mio. kroner og allieret sig med en amerikansk popstjerne.

Robin
Den danske brillevirksomhed Christopher Cloos vil gerne emme af glamour, luksus og det gode liv på rivieraen i Sydfrankrig. Nu har de to unge iværksættere Julius Langkilde (tv.) og Gustav Langberg Hossy (th.) bag virksomheden fået den amerikanske popstjerne Robin Thicke (mf.) med. Han skal promovere brillerne over hele kloden. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto: Christopher Cloos

To unge danskere kæmper på to kontinenter for at slå igennem med deres solbrillemærke, Christopher Cloos.

I dag kan Julius Langkildes og Gustav Langberg Hossys solbriller købes i 225 butikker i Europa og USA. De lancerede det sydfransk-inspirerede solbrillemærke for to år siden sammen med en ven, mens de alle tre studerede.

Nu er det slut med studierne, og nu skal der for alvor skrues op for ambitionerne. Den ene af de tre stiftere har i samme hug forladt virksomheden, og dermed er det op til Julius Langkilde og Gustav Langberg Hossy at katapultere det unge brillefirma ud i verden.

»Vi vil gerne være det mest udbredte brillebrand i verden. Den slags tager bare tid og kræver mange ressourcer,« siger Julius Langkilde, der har boet i USA det seneste år og netop har rundet 40 stater, som han har besøgt bare i år for at sælge de danske briller til amerikanske butikker.

De har for nylig sikret finansiering for to mio. kroner fra blandt andet private investorer, og så har de indgået en aftale med den amerikanske popstjerne Robin Thicke, der herhjemme især er kendt for sangen »Blurred Lines«, der hittede massivt i 2013.

»Vi synes, at Robin Thicke er en stærk profil, og vi har nu været sammen med ham et par gange og kan se det udvikle sig til et sundt samarbejde,« forklarer Julius Langkilde.

Virksomheden har de seneste år været drevet frem af kold kanvas. Stifterne har kontinuerligt opsøgt den ene brillebutik efter den anden og solgt deres solbriller. I sensommeren lykkedes det de unge iværksættere at indgå en aftale med den danske optikerkæde Nyt Syn, der nu vil føre brillerne i deres butikker i Danmark.

Den unge virksomhed skal dog professionaliseres yderligere, og derfor indgik Christopher Cloos tidligere i år et samarbejde med rådgivningsfirmaet Tofte & Co., der blandt andet agerer bindeled mellem iværksættere og investorer.

Her blev de introduceret for serieiværksætteren og investoren Casper Blom, som nu er kommet ind i virksomheden som aktiv business angel og blandt andet skal sørge for, at den danske virksomhed får skruet op for digital markedsføring og salg.

»De har rigtig meget ihærdighed. Du kan bare mærke på dem, at de vil det her for alt i verden. De kommer til at kæmpe for at få det her til at lykkes. Den indstilling tænder sådan én som mig,« siger Casper Blom, der skal bistå med den strategiske rådgivning inden for deres onlineekspansion.

»Online har de ikke gjort ret meget. Der er et mega potentiale. Jeg tror på, at når de kan få det til at fungere offline, så kan vi også få det til at virke online,« siger han.

Og her kommer Robin Thicke ind i billedet. Den amerikanske musiker skal de kommende måneder være ansigtet på de danske briller og vil blive brugt massivt på de sociale medier og i virksomhedens digitale markedsføring.

Robin Thicke (th.) blev for alvor verdenskendt, da han sammen med hitmageren Pharrell Williams (tv.) udgav sangen Blurred Lines i 2013. Sangen blev et kæmpe hit og lå i løbet af året nummer 1 i 25 lande og blev årets bedst sælgende sang i både USA og Storbritannien i 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Larry Busacca.

»Robin Thicke-kampagnen skal sætte os mere permanent på verdenskortet,« siger Julius Langkilde.

Samtidig med at der bliver skruet op for kendisfaktoren og de digitale kompetencer, træder Christopher Cloos også speederen i bund på salgsindsatsen til fysiske butikker. Christopher Cloos har hyret to agenter plus en ekstra sælger, mens Gustav Langberg Hossy og Julius Langkilde nu er på fuld tid. Gustav rejser om på den anden side af kloden i løbet af efteråret på en større ekspansionsrejse til Australien, mens Julius ud over USA også vil dække Canada.

Målet er at nå op på 1.000 butikker i løbet af første kvartal 2019.

Udover at Casper Blom er kommet ind i virksomheden som investor, har Christopher Cloos også sagt ja til en investering fra en anden gruppe på fem investorer, som ledes af blandt andre Oliver Amdrup, der står bag ernæringsselskabet Puori med aktiviteter over hele kloden.