Iværksættere rykker ind på ti millioner kreditkort

Den danske fintechvirksomhed Cardlay har indgået et samarbejde med Mastercard Europe. Det forventes, at samarbejdet vil betyde, at Cardlays betalingsløsning inden for de næste to år vil være integreret i ti millioner firmakreditkort.

Jørgen Christian Juul, CEO og stifter af Cardlay, håber, at samarbejdet med Mastercard Europe for alvor kan give virksomheden »luft under vingerne«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix

Ambitionerne er ganske høje hos Cardlay, når det gælder det nyetablerede samarbejde med Mastercard Europe. I hvert fald er det forventningen, at den danske fintechvirksomheds betalingsløsning bliver en integreret del af ti millioner firmakreditkort i de kommende to år.

Helt konkret betyder samarbejdet, at Cardlays produkt – der på nuværende tidspunkt understøtter op mod en million kreditkort – bliver præsenteret for Mastercards partnerbanker i hele Europa, og det er gennem kortudstederne, at ambitionen skal nås.

»Samarbejdet har kørt i en måned nu, og vi kan allerede nu se resultater. Det rykker på en helt anden måde. Vi har kæmpe ambitioner, og der sker rigtig meget lige nu,« siger Jørgen Christian Juul, CEO og stifter af Cardlay.

Han håber, at samarbejdet med Mastercard Europe for alvor kan give virksomheden »luft under vingerne«. Lige nu »ligger Cardlay også i forhandlinger med tre store banker«, men Jørgen Christian Juul ønsker ikke at komme sagen nærmere på nuværende tidspunkt.

Ud over Jørgen Christian Juul, der også har grundlagt Wallmob, tæller ejerkredsen blandt andet Nordeas tidligere koncernchef Thorleif Krarup og den fynske investor og erhvervsmand Torben Frigaard Rasmussen, der i 2019 blev kåret som årets danske business angel.

Godkendt på forhånd

Cardlay blev stiftet i 2016, og virksomhedens produkt er et stykke software, der kan lægges ind i firmakreditkort, som medarbejdere får udleveret fra de virksomheder, de er ansat i. Produktet integreres i betalingskortet, og det bliver dermed muligt at tilgå Cardlays produkt, uden at kunderne skal skifte platform, bank eller kontoudbyder.

Ideen med produktet er, at det skal gøre det lettere at bogføre medarbejderes udgifter samt at få refunderet moms fra udlandet.

Jørgen Christian Juul lægger dog ikke skjul på, at det har krævet store ressourcer at udvikle oven på bankers og kortudstederes løsninger, og han er derfor også meget stolt over, at det er lykkedes.

Ifølge ham har Cardlays forretningsmodel den klare fordel, at de ikke er i konkurrence med bankerne, men derimod er baseret på dem. Det giver nemlig adgang til et langt større marked.

»Vi har den fordel, at vi ikke skal ud og sælge os selv til kunderne. De bliver introduceret til os gennem Mastercard Europes partnerbanker, fordi de finder os relevante. Det giver os en form for forhåndsgodkendelse, og det giver os et helt andet udgangspunkt,« siger Jørgen Christian Juul.

En million Eurocards

Samarbejdet har nu haft en levetid på godt en måned, men det er ikke første gang, at Cardlay indgår i et samarbejde.

I oktober indgik fintechvirksomheden nemlig i et partnerskab med Eurocard, der gjorde det muligt for Cardlays betalingsløsning at komme ud til godt 50 procent af alle kredit- og erhvervskort i Norden.

Det er gennem Eurocard, at Cardlays betalingsløsning i dag findes på godt en million kreditkort.

På samme tid, som samarbejdet blev indgået, indhentede Cardlay 70 millioner kroner i en af de største investeringer, som den danske fintechbranche hidtil havde set. Bag investeringen stod blandt andet SEB Kapital og Seed Capital.

Ifølge Finans.dk skulle der også være et par globale giganter iblandt, der dog har holdt sig under en ejerandel på fem procent, fordi de ikke ønskede at stå frem.