Iværksættere kan gøre verden bedre – og tjene på det

Danske iværksættere skal læne sig op ad FNs verdensmål og skabe løsninger, der forandrer verden, lyder det fra erhvervsministeren. En dagsorden, som flere unge danske virksomheder allerede har grebet.

På jagt efter det miljørigtige tyggegummi, en god forretning og en bedre verden: True Gum-holdet er fra venstre er Morten Ebdrup, Zabrina Ziegler, Peter Regnersgaard og Jacob Sand. PR-foto    Fold sammen
Læs mere

Det tager typisk op mod fem år, før tyggegummi bliver nedbrudt i naturen. Det er længere tid end cigaretskod og ispapir.

Den erkendelse kom bag på to unge iværksættere, der satte sig for at blive klogere på, hvad tyggegummi indeholder af stoffer.

»Det, vi opdagede, var, at tyggegummi indeholder nogle af de samme stoffer som lim, plastikflasker og bildæk. Det, man på nederste molekylærniveau ville kalde plastik,« fortæller iværksætter Morten Ebdrup, stifter af True Gum.

Det sendte dem ud på en iværksætterrejse med det mål at skabe et tyggegummi, der var uden hormonforstyrrende stoffer, og som kunne nedbrydes i naturen.

Peter Kofler, formand for Dansk Iværksætterforening

»Hvis vi ikke skal tilbage til jordhulerne for at leve CO2-neutralt, så skal vi have iværksætterne til at finde på nye løsninger.«


»Det var en forskrækkelse over, hvad vi gik rundt og tyggede på, da det gik op for os, hvilke stoffer tyggegummi indeholdt, og hvilke konsekvenser det kunne have på naturen og vores krop,« siger han.

Efter 472 forsøg hjemme i køkkenet lykkedes det True Gum at skabe et tyggegummi baseret på få naturlige ingredienser, der nu er at finde i 300 butikker i Danmark – heriblandt i 7-Eleven og Irma.

Når holdet bag True Gum præsenterer deres produkt, henviser de FNs verdensmål, der er sat i verden for at adressere nogle af de helt store udfordringer, som planeten kæmper med. True Gum taler ind i en dagsorden om klimaet, sundhed og bæredygtighed.

True Gum lægger sig dermed i strømmen af andre danske iværksættere, der vil forandre verden bare en anelse, som eksempelvis Simple Feast, der rejste knap 80 mio. kroner tidligere i år fra investorer. Også konceptet TooGoodToGo har tiltrukket kapitalstærke investorer de seneste år.

På den politiske dagsorden

Det er en dagsorden, der også har fundet vej til Christiansborg. Når erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) officielt skyder den årlige Iværksætteruge i gang mandag, er det med et fokus rettet mod, hvordan danske iværksættere kan læne sig op ad verdensmålene og skabe unikke løsninger og vækst.

»Jeg håber, at flere af de nye danske iværksættere vil fokusere på at bidrage til, at Danmark opfylder verdensmålene. Ikke mindst, fordi der er et stadigt voksende forretningspotentiale i verdensmålene. Internationale analyser peger på forretningsmuligheder for mindst 12.000 mia. dollar frem mod 2030, og herhjemme kan vi se, at sparepengene i højere grad bliver investeret i puljer, der har en bæredygtig eller etisk profil. Det er en tendens, der nok kun vil vokse i fremtiden,« mener Rasmus Jarlov.

Peter Kofler, der er formand for Dansk Iværksætter Forening, kalder verdensmålene for et behovskatalog med uudtømmelige forretningsmuligheder for iværksættere.

»Helt grundlæggende handler det om, at se det her som en forretningsmulighed, og det er jo guf for iværksættere,« siger han.

Peter Kofler beskriver verdensmålene som megatrends, der allerede nu driver vildt voksende virksomheder og skubber til eksisterende industrier.

»Alle iværksættere håber på, at Tesla smadrer bilindustrien, der stadig roder rundt i dieselgate. Men det næstbedste, der kan ske, er jo, at Tesla tvinger den traditionelle bilindustri til at ændre kurs,« siger Peter Kofler.

Han peger på, at efterspørgslen blandt forbrugerne buldrer frem på løsninger, der er mere miljøvenlige, mere bæredygtige og mere samfundsansvarlige. Men det har også forplantet sig til hele kapitalapparatet, der nu står klar med kufferter spækket med dollar til investeringer i de virksomheder, der adresserer disse globale udfordringer.

»Hvis vi ikke skal tilbage til jordhulerne for at leve CO2-neutralt, så skal vi have iværksætterne til at finde på nye løsninger,« siger han.

De store skal trække læsset

Mads Thimmer er direktør og stifter af Innovation Lab og har rådgivet store internationale virksomheder og myndigheder om digitalisering og fremtidens forretningsmodeller. Han er heller ikke i tvivl om, at iværksætterne kommer til at spille en rolle i de forandringer, som for alvor kan løse verdens udfordringer. Han mener bare ikke, at det bliver en hovedrolle. Den kommer de globale mastodonter til at indtage, vurderer han.

De fleste iværksættervirksomheder fylder nemlig som en dråbe i havet i forhold til de globale giganter.

»Det vigtige er den afsmittende effekt, som de kan få på de helt store selskaber. Blandt andet i forhold til en transparent forsyningskæde, så man kan se, hvor tingene kommer fra,« siger Mads Thimmer.

Han peger på, at det på den lange bane bliver de startup-virksomheder, der etablerer sig i dag, der bliver fremtidens store arbejdspladser og kan påvirke verden for alvor. Men det ligger ude i fremtiden. Lige nu er iværksætternes rolle en anden, vurderer han.

»Jeg tror ikke, at IKEA og Apple er bange for at miste livet inden for den næste årrække, men det, de måske er bange for, er at miste tilgangen til talent. Det er mindre årgange, og der er større konkurrence om dem. Hvis de store selskaber ikke kan mønstre en troværdig tilgang til eksempelvis FNs verdensmål, vil de stå mindre stærkt i forhold til fremtidens arbejdskraft. Og det kan få dem til at sætte gang i større forandringer,« forklarer Mads Thimmer.

True Gum rykker ud

True Gum har lavet aftaler, så de er at finde i 600 butikker efter årsskiftet, og forventer, at de rammer 1.000 butikker i løbet af 2019 i flere lande. Verdensmålene spiller i den forbindelse en helt konkret rolle og er ifølge Morten Ebdrup en fordel, når de skal forhandle med butikker i udlandet.

»Pointen er, at når du taler med indkøbere, er det jo ikke, fordi de sidder og kigger på verdensmålene. Men det er problemstillinger, der er højt på den politiske agenda over hele verden. De er så forankret i kulturen, og det er noget, alle kan købe ind til. Det giver helt klart mere rygvind til os,« siger han.

For at inspirere endnu flere til at arbejde med verdensmålene lancerer erhvervsminister Rasmus Jarlov i forbindelse med Iværksætterugen idékonkurrencen »Impact Challenge – Business with a Purpose«, hvor startup-virksomheder og unge konkurrerer om at forklare deres forretningsidé inden for FNs verdensmål og vinde 15.000 kr. samt et mentorforløb til at videreudvikle forretningen.