Isoleret på havet i 125 dage: 27-årig Mærsk-styrmand fanget på containerskib

Mange søfolk verden over befinder sig lige nu i denne situation; fanget ombord og uvidende om fremtiden. Sømandskirker klar med ny chattjeneste for coronakrisens ensomme og frustrerede søfolk.

Andenstyrmand Camilla Westergaard foran det næsten 400 meter lange containerskib Maastricht Maersk, som ligger på værft i Kina. Privatfoto Fold sammen
Læs mere

Mens københavnerne sukker over at være isoleret i deres hjem, er tusindvis af søfolk fanget ombord på deres skibe mange tusinde kilometer hjemmefra. Det skyldes, at rederier som bl.a. Mærsk har droppet at skifte besætning på grund af faren for at få coronasmitte i land. Så indtil videre må søfolkene blive ombord.

En af de berørte er 27-årige Camilla Westergaard, som er andenstyrmand hos Mærsk og sejler containerskibe rundt i hele verden. Hun har været ombord på det næsten 400 meter lange Maastricht Maersk siden november og har nu opholdt sig på skibet, som har sejlet rundt i Asien og ligget på værft i Kina, i mere end 125 dage. I den periode har hun ikke set familie og venner hjemme i Danmark.

»Jeg håber, at alle derhjemme er bevidste om vores situation herude. Og bevidste om, at det er de søfarendes fortjeneste, at supermarkedernes hylder fortsat fyldes op,« lyder det fra Camilla  Westergaard, som Berlingske har kommunikeret med pr. e-mail pga. ringe telefonforbindelse.

»Jeg tæller »dag 125« i dag og ved fortsat ikke, hvornår eller hvor jeg afmønstrer. Det er en situation, jeg aldrig havde forestillet mig, at jeg skulle stå i. Særligt havde vi aldrig troet, at hvad der startede som en influenzavirus i Kina, ville resultere i en global krise i denne skala. Vi reagerer alle forskelligt, og nogle tackler det bedre end andre. Personligt prøver jeg ikke at tænke for meget over det, men i stedet holde gejsten oppe og fortsætte.«

Vi bliver som en familie

»Vi er mange søfolk verden over, som lige nu befinder os i denne situation; fanget ombord og uvidende om fremtiden. Ens besætning får pludselig en anden rolle, man bliver som en lille familie, der sammen skal igennem dette. Vi har alle vores oppe- og nededage, og dem skal der være plads til. Så længe vi er opmærksomme på hinanden og støtter hinanden, så skal vi nok komme igennem det,« skriver hun fortrøstningsfuldt.

Camilla Westergaard, andenstyrmand hos Mærsk

»Savnet hjem til er større end normalt, og i disse tider er det særlig vigtigt at have nogen at kunne snakke med og betro sig til.«


»Jeg ved, at de søfarende er frustrerede, og mange er sure på deres rederi. Men denne situation er ude af rederiernes hænder, og det må vi søfarende erkende. Verden er af lave for tiden, men der skal holdes gang i hjulene, og forsyningerne skal fortsat transporteres rundt i verden.«

Camilla Westergaard får blomster den sidste dag på værftet og benytter lejligheden til at give et hip til kønsdiversitet: »Blandt de 42 skibe på værftet var jeg eneste kvindelige besætningsmedlem. Det er et billede af dagens handelsflåde set på globalt plan; antallet af kvinder til søs er alt for lille, og der er søsat så mange projekter for at tiltrække flere kvinder og derved skabe større diversitet i erhvervet. Vi har brug for flere kvinder til søs,« siger Camilla Westergaard. Privatfoto. Fold sammen
Læs mere

»Jeg siger ikke, det er nemt, og jeg siger ikke, at det er retfærdigt, men det er en realitet. Jeg håber dog, at rederierne kompenserer de mange folk, som er tvunget væk fra deres nærmeste i en tid som denne – uanset nationalitet og kontrakt,« lyder det fra Camilla Westergaard.

Chat med en præst

På grund af coronakrisen går Danske Sømands- og Udlandskirker nu i luften før tid med en ny chattjeneste »Samtaler til Søs«, som skal hjælpe danske søfolk, der er låst fast på deres skibe ude i verden. Her kan søfolkene dele deres bekymringer for familien derhjemme, ensomhedsfølelse eller arbejdskonflikter med erfarne sømandspræster.

»Vi ser i både internationale og danske undersøgelser, at ensomhed, isolation, mental mistrivsel og i værste fald selvmord også er noget, de søfarende slås med,« siger Pia Sundbøll, generalsekretær i Danske Udlands- og Sømandskirker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sille Arendt.

»Projektet supplerer vores skibsbesøg rundt om i verden. Vi ved, at isolation og ensomhed kan være følgesvende ombord, og nu da mange søfarende ikke ved, hvornår de kommer hjem, har vi besluttet at starte initiativet op med det samme,« siger generalsekretær hos Danske Sømands- og Udlandskirker Pia Sundbøll.

»Samtaler til Søs« er et forum, hvor søfarende kan tale med en sømandspræst, hvis de oplever uro og angst, store og små udfordringer ombord eller bekymring for familien derhjemme. Samtalen er anonym og foregår i fuld fortrolighed. Tre erfarne sømandspræster er knyttet til chatten, som til en start har åbent fire dage om ugen i tidsrum, der giver mulighed for kontakt uanset tidszone.

Camilla Westergaard er glad for det nye chatforum: »Savnet hjem til er større end normalt, og i disse tider er det særlig vigtigt at have nogen at kunne snakke med og betro sig til. Derfor synes jeg, at »Samtaler til Søs«-initiativet fra Danske Sømands- og Udlandskirker er positivt, for situationen påvirker os alle mentalt,« skriver hun.

I værste fald selvmord

Ifølge Pia Sundbøll er der også uden coronapandemi god grund til at fokusere på trivsel blandt søfarende i den danske handelsflåde, som jo er verdens femtestørste:

»Arbejdsmiljøet ombord på et skib giver helt særlige udfordringer for besætningsmedlemmerne, som er langt hjemmefra i længere perioder. Vi ser i både internationale og danske undersøgelser, at ensomhed, isolation, mental mistrivsel og i værste fald selvmord også er noget, de søfarende slås med,« siger Pia Sundbøll.

Pia Sundbøll, generalsekretær i Danske Sømands- og Udlandskirker

»Vi ser i både internationale og danske undersøgelser, at ensomhed, isolation, mental mistrivsel og i værste fald selvmord også er noget, de søfarende slås med.«


»Vores præster og assistenter gør et stort arbejde med at besøge så mange danske skibe som muligt i havnene. Samtidig må vi se i øjnene, at den måde at arbejde på vanskeliggøres af skibenes travle og kortere ophold i havnen,« siger hun.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) roser initiativet:

»Søfolk er rygraden i dansk søfart, og deres trivsel er naturligvis vigtig i sig selv. Derudover er den en forudsætning for, at Danmark fortsat kan være en førende maritim nation, der kan tiltrække kompetente søfolk til danske skibe. Derfor er jeg rigtigt glad for, at der bliver sat fokus på trivslen. Det viser, at Det Blå Danmark er sit samfundsansvar bevidst, hvilket jeg som socialdemokratisk erhvervsminister lægger stor vægt på,« siger han.

I havn i Sydkorea

Tilbage til Camilla Westergaard, som lige nu ligger i havn i Sydkorea efter et 80 dage langt værftsophold i Kina knap 1.000 km fra Wuhan. Her fortæller hun om forløbet:

»Vi har brugt de seneste to-tre måneder i coronastormens øje. Kina lukkede ned i januar og efterlod os fanget om bord på skibet uden mulighed for at gå i land. Hver eneste dag så vi 150-200 værftsarbejdere, der kom og gik, og som vi stod ansigt til ansigt med.«

Camilla Westergaard påmønstrede Maastricht Maersk i november, og efter måneder på værft i Kina blev hun modtaget af en helt anden virkelighed, da det næsten 400 meter lange containerskib anløb Kwangyang, Sydkorea. Privatfoto. Fold sammen
Læs mere

»Værftet lå på en ø, hvortil  al trafik blev indstillet, og øen blev dermed isoleret. Det betød pludselig begrænset adgang til arbejdskraft og reservedele, fordi mange var rejst hjem i forbindelse med det kinesiske nytår. Vi afgik omsider fra værftet i Kina midt i marts og er nu tilbage i »normal« drift. Men det er en speciel og stille verden, vi er kommet retur til,« fortæller Camille Westergaard.

»Vores hverdag fortsætter; skibene skal sejles, forsyninger skal fortsat frem, verden er ikke gået helt i stå, men det er sært at være vidne til. Situationer som denne gør os ydmyge og husker os på, hvor skrøbelig vores verden er. Får os til at stoppe op og reflektere. Husker os på, hvor vigtigt det er at værdsætte det, vi har, og at de små ting i livet ofte tages for givet.«

»Personligt har det lært mig vigtigheden af en god besætning og ikke mindst ledelse ombord. Vi skal passe på hinanden, være gode ved hinanden, give hinanden den plads, vi har brug for, og ikke mindst være opmærksomme på hinanden. Af ledelsen kræver det ekstra meget, da det er dem, resten af besætningen kigger efter. Deres fornemste opgave er at holde humøret oppe og berolige deres besætninger, så godt de kan. Der er ikke plads til, at de går ned med flaget eller mister modet.«

Håb om snarlig hjemkomst

»Vi har et par havneanløb mere i Asien, inden vi sætter kursen mod Europa. Og forhåbentlig kan vi se frem til et besætningsskift. Jeg sender varme tanker til alle de søfolk, som er fanget af coronastormen. I tider som denne er det ekstra vigtigt, at vi står sammen (med anbefalet social distance selvfølgelig) og hjælper hinanden igennem det. Og ikke mindst husker på, at vi ikke er alene i det,« skriver den 27-årige andenstyrmand.

Mærsk har indtil videre lukket for skift af besætning frem til 14. april. Brancheforeningen Danske Rederier anslår, at 8.000 søfolk ombord på danskflagede skibe har fået forlænget deres periode til søs på grund af coronakrisen. Af dem anslås 1.700 at være danskere.