Ikonisk sportsvognsproducent vil også være modehus. Men den nye topchef er elektroniknørd

Italienske Ferrari har lanceret en modekollektion, der skal markere, at den ikoniske sportsvognsproducent oser af luksus og livsstil. Men den nye topchef, Benedetto Vigna, der også får selskabets første rene elbil på programmet, er en elektroniknørd uden erfaring fra hverken bilbranchen eller luksussektoren.

Italieneren Benedetto Vigna, der fra september overtager rattet i Ferrari, kommer som en total outsider i krydsfeltet mellem biler, luksus og mode, som den italienske sportsvognsproducent i stigende grad markerer sig i. Ferrari/Reuters/Ritzau Scanpix

Logoet med Ferraris berømte stejlende hingst var allevegne, da den italienske producent af sportsvogne i sidste uge præsenterede sin seneste lancering. Men de strømlinede modeller, der bevægede sig langs samlebåndet på fabrikken i norditalienske Maranello, var ikke spændstige sportsvogne.

Det var selskabets første modekollektion, der blev vist frem i de industritunge kulisser. Inden for ti år skal modesatsningen stå for omkring ti procent af indtjeningen. Den skal signalere et brand, der står for luksus og livsstil.