IKEA vokser voldsomt i Danmark

Den svenske møbelgigant har haft en salgsvækst på knap otte pct. og leverer den bedste omsætning i Danmark nogensinde, viser nye nøgletal.

BM
IKEA i Danmark har haft et godt år, viser nøgletal for det forskudte regnskabsår 2018/2019. Arkivfoto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

I en hårdt presset detailbranche er der stadig aktører, der har godt gang i salget.

En af dem er den svenske møbelvirksomhed IKEA, der onsdag offentliggjorde nøgletal for det forskudte regnskabsår 2018/2019.

Heri fremgår det, at danskerne stadig er yderst vilde med IKEAs køkkenskabe og kødboller. Den danske del af IKEA kan berette om både rekordvækst på 7,9 procent og den højeste omsætning – 4,7 milliarder kroner – i kædens 50-årige historie i Danmark.

»I Danmark bygger vi oven på mange års god vækst, som har bragt IKEA til en særdeles stærk position på det danske marked. Samtidig har vi det forgangne år styrket kundeoplevelsen ved at forbedre købsoplevelsen på ikea.dk og nedbragt leveringstiderne, så vi nu kan levere fra dag til dag,« sider IKEAs landedirektør i Danmark, Johan Laurell, i en pressemeddelelse og tilføjer om tallene for den danske omsætning og vækst:

»Dette kombineret med et bredt og attraktivt sortiment og kompetente og engagerede kolleger i varehusene er blandt årsagerne til en ekstraordinær fremgang i omsætningen.«

Møbelvirksomheden har ikke offentliggjort tal for indtjeningen. I forrige regnskabsår havde IKEA Danmark et markant fald på 32 pct. på bundlinjen, og resultatet efter skat lød på 217 mio. kr. Resultatet var blandt andet påvirket af investeringer i vækst.

Nye varehuse og butikker på vej

Møbelvirksomheden løfter onsdag også sløret for moderselskabet Ingka Groups nøgletal. Gruppen, der er en IKEA-franchisetager med aktiviteter i 30 lande, voksede i det forskudte regnskabsår med fem pct. og nåede en omsætning på 36,7 milliarder euro.

Gruppen oplyser i en pressemeddelelse, at væksten kommer i kølvandet på en række investeringer det seneste år, blandt andet lanceringen af de mindre IKEA-cityvarehuse, forbedringen af hjemmelevering og øgede investeringer i vedvarende energi og digital udvikling.

Særligt møbelvirksomhedens nethandel har i regnskabsåret taget fart. Således voksede onlinesalget med 46 procent og udgør nu omkring 11 procent af den samlede omsætning.

»Vi har haft et meget positivt år. Mens vi er gået gennem en af de største transformationer i vores historie, har vi formået at levere en stærk præstation takket være alle de fantastiske kolleger, som fortsætter med at udvise leder- og entreprenørskab hver eneste dag,« siger Jesper Brodin, Ingka Groups administrerende direktør, i pressemeddelelsen.

Ingka Group har det seneste år åbnet syv nye klassiske varehuse og 11 mindre IKEA-butikker i større byer som Moskva, New York, Paris, London og København.

Virksomheden oplyser, at planlægningen af yderligere varehuse i København, Shanghai og Tokyo er undervejs.

Både i Esbjerg og på Kalvebod Brygge i København har IKEA nye varehuse på vej, men møbelvirksomheden har trukket bremsen i begge. Varehuset i Esbjerg skulle have stået klar i 2021, men er sat på pause på ubestemt tid. Planen var et 55.000 kvadratmeter stort center. Det er nu også uvist, hvilken form det vil komme i.

For selv om IKEA har vækst, er de også ramt af de ændrede forbrugsmønstre, der blandt andet betyder, at flere og flere danskere handler på nettet frem for i de fysiske butikker, og det er en udvikling, som selskabet er nødt til at tage seriøst, lød det sidste år fra Johan Laurell.

Varehuset i København skulle have stået klar i 2020, men er også udskudt på grund af forbrugernes ændrede indkøbsvaner. De kom bag på IKEA, der af den grund har måttet ændre planerne for cityvarehuset. Det står nu til at blive mindre end de 37.000 kvadratmeter, det oprindelig skulle have været.

»Vi har besluttet os for at kaste alle vores kræfter efter København, og de erfaringer vil vi bringe videre til Esbjerg, når vi er klar til dette,« sagde Johan Laurell sidste år.