I udlandet hamstrer folk toiletpapir og pasta: Herhjemme er der endnu ingen coronapanik i supermarkederne

Mens engelske og australske supermarkeder er begyndt at rationere bestemte varegrupper, fordi forbrugerne hamstrer, har coronavirussens spredning endnu ikke fået danskerne til at panikshoppe, lyder meldingen fra landets to største dagligvarekoncerner.

Der er stadig masser af varer på hylderne i SuperBrugsen. For danskerne er ikke begyndt at hamstre, selv om coronavirussen spreder sig. Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Både i England og Australien er folk så bekymrede over spredningen af coronavirus, der har kostet flere end 4.000 mennesker livet på verdensplan, at forbrugerne er begyndt at hamstre varer som toiletpapir, håndsæbe og pasta i landets supermarkeder.

Hamstringen er så voldsom, at flere engelske supermarkeder ligefrem er begyndt at rationere salget af bestemte varer.

Blandt andet har Tesco, som er en af landets største kæder, indført en begrænsning på køb af varegrupper som antibakterielle produkter, tørret pasta, grøntsager på dåse og andre langtidsholdbare varer, og de engelske forbrugere kan nu højst købe fem varer i de pågældende varegrupper.

Andre supermarkedskæder har indført lignende restriktioner, efter hylderne flere steder har stået tomme og på trods af, at de engelske myndigheder har meldt ud, at der ikke er grund til at hamstre.

Også i Australien er befolkningen begyndt at panikshoppe, og supermarkedskæden Woolworth har indført rationering på toiletpapir.

Selv om 340 mennesker i skrivende stund er smittet med coronavirus herhjemme, mens 1.231 personer er i karantæne, er danskerne ikke begyndt at hamstre, lyder det fra landets to største dagligvarekoncerner, Salling Group og Coop.

Og de fire største dagligvarekæder i Danmark, Salling Group, Coop, Dagrofa og Rema 1000, opfordrer nu kunderne til at købe ind som de plejer, så der er nok til alle.

Svært at få nok håndsprit

Hos Salling Group, der blandt andet driver kæderne Bilka, Føtex og Netto, er det kun på salget af håndsprit, at man kan mærke, at coronavirussen også er kommet til Danmark.

»Vi har lige nu svært ved at få nok håndsprit, men derudover ser vi ikke tegn på hamstring eller en tendens til, at folk køber gær i hobetal eller lignende,« siger Kasper Reggelsen, der er presseansvarlig for Salling Group.

Hos Salling Group holder man dog hele tiden øje med, om koncernens leverandører, der producerer i de områder, som er hårdt ramt af virussen, stadig kan levere varerne.

»Vi prøver selvfølgelig at sikre os, at vi stadig kan få varer, hvis nogle af vores leverandører skulle få medarbejdere sat i karantæne, men vores leverandører melder for nuværende ikke om nogen bekymring, og de har forberedt sig på, hvad de skal gøre, hvis halvdelen af medarbejderne skulle blive karantæneramt,« siger han.

Heller ikke hos Coop, der driver kæderne Superbrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Fakta, kan man mærke en forskel i salget – ud over på salget af håndsprit.

»Der bliver solgt for 150 milliarder kroner på dagligvaremarkedet om året, og salget af de forskellige varer går op og ned, men vi kan ikke sige, at der er hamstring af noget som helst,« siger Coops analysechef, Lars Aarup.

Mange supermarkeder i Danmark

Danskerne har ifølge Lars Aarup heller ikke droppet de fysiske dagligvarebutikker til fordel for Coop.dk, hvor man kan bestille sine varer, få dem leveret ved døren og dermed undgå turen i supermarkedet.

Ifølge Lars Aarup fra Coop skal danskerne ikke frygte, at supermarkederne løber tør for varer. For Danmark er det land i Europa, der har flest kvadratmeter supermarked pr. indbygger og nok til 18 millioner mennesker.

»Vi har en lidt anden butiksstruktur i Danmark, end man har andre steder, fordi vi har rigtigt mange butikker. Og danskerne handler ofte, så vi har et meget konstant vareflow, så sandsynligheden for, at vi skulle løbe tør for varer, er ret lille,« siger han.

Nemlig.com meddelte i sidste uge, at de oplevede, at der blev hamstret varer, fordi salget af nogle af deres varegrupper som dåsemad, pasta, grovkiks og toiletpapir var steget. Nemlig.com står dog kun for knap en procent af dagligvaremarkedet, mens Salling Group og Coop til sammen står for mere end 68 procent af markedet, og der er altså ikke tale om en hamstringstendens herhjemme.