I en Netto i Nordsjælland tager topchef fat på et stort grønt dilemma: Kunderne kommer til at mærke det

Dagligvarehandlen rummer en af nøglerne til at sørge for, at danskerne køber grønne varer. Spørgsmålet er, om det kan lykkes både at ændre forbrugernes vaner og samtidig øge omsætningen. Topchef i Netto Michael Løve tror på, at det kan forenes og står i spidsen for et af regeringens klimapartnerskaber.

Nettos topchef, Michael Løve (i midten), mødes med erhvervsminister Simon Kollerup (S) i forbindelse med deres nye klimapartnerskab i Netto på Sorgenfri Torv. Sammen skal de få en hel branche til at udlede langt færre drivhusgasser. Asger Ladefoged

Det store fyraften-rykind har for alvor sat sit præg i Netto på Sorgenfri Torv i Virum. Fortravlede forældre, der ligesom børnene nok allerhelst vil have indkøbene overstået i en ruf, bevæger sig hurtigt og uden de store svinkeærinder gennem de 1.100 kvadratmeter butik. Der bliver kaldt over højttaleranlægget, at der skal en medarbejder mere til kassen.

Det er en helt almindelig, travl mandag eftermiddag i et helt almindeligt supermarked. Der er formentligt ingen kunder, der ænser, at butikskædens topchef, Michael Løve, i dag er i butikken. Det er han, fordi han netop har stillet sig i front for et storstilet klimapartnerskab med regeringen, som han på vegne af det danske handelserhverv skal hjælpe i mål med at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.