I dag starter årets vildeste tilbudsuge – én ting skaber ekstraordinær stor usikkerhed

Danskerne kan se frem til vilde slagtilbud i år, når black week fra i dag løber af stablen. Hos Magasin og Bog & idé mærker man prispresset fra konkurrenterne. Og der er én stor joker.

Mange butikker og internethandlere er dybt afhængige af en god black friday og julehandel. Mange henter nemlig en stor del af deres samlede salg i årets sidste måneder, når de store shoppingdage black friday og cyber monday løber af stablen. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne kan med stor sandsynlighed se frem til de helt store tilbud i denne uge.

Danske butikker og webshops har i stor stil taget den amerikanske tilbudsdag black friday til sig og udvidet med slagtilbud hele ugen.

Og meget tyder på, at ugen med de gode priser vil blive endnu vildere end i tidligere år. Men der er én ekstraordinær stor usikkerhed i år.

Lagerhylderne bugner i landets butikker forud for julehandlen, der er helt afgørende for mange i branchen. Samtidig er salget dalet kraftigt de seneste måneder på grund af den historisk høje inflation og de ekstraordinære energipriser.

Og den cocktail betyder, at der efter alt at dømme vil komme et markant pres på priserne, lyder det fra eksperter, Nets, Magasin, Bog & idé og Legekæden.

»Til gengæld betyder den høje inflation og energipriserne også, at det er ekstraordinært usikkert, hvor mange penge danskerne vil bruge,« siger  Morten Laugesen, der er erhvervsøkonom i Sydbank.

Halvdelen af butikkerne har for store lagre

Siden coronakrisen har det været en kamp for mange butikker at få varer hjem til hylderne. Mange varer er kommet for sent på grund af flaskehalse i forsyningskæderne.

Men det er ikke længere et problem med halvtomme hylder. Tværtimod. Mange har nemlig ifølge Dorte Wimmer, der er ekspert i forbrugeradfærd og direktør hos Retail Institute, bestilt ekstra varer hjem for ikke at løbe tør, og derfor bugner hylderne.

Men købekraften er ikke fulgt med, og derfor vurderer knap halvdelen af virksomhederne i detailhandlen nu, at deres varelagre er for store, viser tal fra Danmarks Statistik.

Ifølge Morten Laugesen er det en meget stor andel.

»Det viser, at forbrugerne er tilbageholdende i forhold til at bruge penge på elektronik, møbler og andre varer. Så der er nok mange virksomheder, der vil sælge billigt ud af deres varer,« siger han.

Den faldende omsætning i detailhandlen de seneste måneder skyldes blandt andet den tårnhøje inflation, som i oktober lød på 10,1 procent, på trods af at energipriserne er begyndt at falde igen. Det er det højeste niveau siden 1982.

Hos Magasin, der har syv storcentre og en webshop i Danmark og Sverige, forventer administrerende direktør Peter Fabricius, at de får en glimrende black friday og julehandel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Hos Indeks Retail, der er kædekontor for de tre kæder: Bog & idé, Boghandleren og Legekæden, er salget også dalet.

»Der er nok mange detailhandlere, der tjener mindre i år end sidste år. Så hvis man har købt varer ind, fordi man skulle sælge lige så meget som sidste år eller mere, så er man på den« siger Marianne Lyngby Pedersen, der er administrerende direktør for Indeks Retail.

Det er særligt de butikker, der ligger i områder, hvor mange husstande får deres varme fra gas, at salget er faldet.

»Vi kan se en direkte sammenhæng. Rigtig mange har jo brugt deres penge på høje gasregninger,« siger hun.

Hun er dog fortrøstningsfuld i forhold til black friday og julehandlen.

»Heldigvis er der altid gang i salget af legetøj og bøger. Vi er knap så konjunkturfølsomme. Det vælter ikke en privatøkonomi at gå ned og købe en bog til 229 kroner. Det var noget andet, hvis vi solgte køkkener eller møbler,« siger hun og tilføjer:

»Men dermed ikke sagt, at det ikke også kan blive barske tider for os«.

Hun regner med, at der vil komme flere tilbud i år, fordi mange skal have nedbragt deres store lagre. Men hun regner også med, at danskerne i år vil købe flere ting på tilbud.

»Jeg tror på, at det bliver en vild black friday. For når du har færre penge, vil du selvfølgelig forsøge at maksimere dit udbytte af dem,« siger hun.

Stor usikkerhed om forbruget

De senere år er black friday blevet udvidet med tilbud hele ugen. Og sidste år faldt nethandlen med 5,9 procent på black friday sammenlignet med året før. Til gengæld steg salget for hele ugen med 20 procent. Det viser tal fra Nets.

Hvordan salget vil udvikle sig de kommende måneder, er imidlertid svært at spå om.

På den ene side tyder de markante fald i danskernes realløn og den rekordlave forbrugertillid på, at forbrugerne vil være mere tilbageholdende i de kommende måneder.

»Så på den måde er der meget, der peger på, at det ikke bliver en store julehandel. Omvendt har danskeren store opsparinger, som de kan bringe i spil, og så er spørgsmålet, om de vælger at gøre det. Det bliver den helt store joker,« siger Morten Laugesen fra Sydbank.

Han peger på, at de danske forbrugere står markant stærkere, end de gjorde op til finanskrisen. De danske husholdninger har således et samlet indlån i bankerne på over 1.100 milliarder kroner. Det er et rekordhøjt niveau.

Samtidig ser det danske arbejdsmarked stadig stærkt ud. Siden 2019 er beskæftigelsen vokser med 170.000 personer. Det er en markant fremgang, som også betyder, at flere mennesker har fået penge mellem hænderne.

Dorte Wimmer fra Retail Institute peger på, at mange forbrugere til gengæld er påvirket af de mange dårlige nyheder i medierne.

»De fleste har penge på bankbogen, men der er sket noget med vores opfattelse af verden, som gør, at vi lige nu er gået i sparemood,« siger Dorte Wimmer.

I hendes studier af forbrugeradfærd kan hun se, at det nu er ni ud af ti danskere, der går efter tilbud.

»Det er en stigning i forhold til de seneste år. Så der er et endnu større fokus på pris, som viser, at vi er er begyndt at prioritere vores forbrug lidt mere,« siger hun.

Hun tror derfor, at vi vil se en væsentlig større handel på black friday end tidligere år, fordi forbrugerne netop jagter de skarpe priser.

Hos Magasin, der har syv storcentre og en webshop i Danmark og Sverige, forventer administrerende direktør Peter Fabricius, at de får en glimrende black friday og julehandel.

»Jeg tror, at mange vil prioritere at give julegaver. Der er jo også sket en signifikant bedring af folks energiregninger, som slet ikke er så dramatiske, som man fik at vide i august,« siger han.

Her har man også store varelagre. Men direktøren har ikke planer om at ændre på niveauet af varer på tilbud.

»Black friday er i forvejen blevet relativ aggressiv, og det var det også sidste år, så vi ser ikke grund til at opjustere kampagnen,« siger han.

Også nethandlen har de seneste år givet den gas med mange tilbud. Arkivfoto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Han kan til gengæld godt mærke, at mange af hans konkurrenter allerede har skruet væsentligt op for tilbudskiltene. Især nethandlere, der sælger modetøj.

»Der er helt klart en stor priskrig på modetøj. Der er nogle nethandlere med nogle meget store lagre, og det er ret tydeligt i markedet, at de skal have tømt deres lagre,« siger han.

Han har dog ikke tænkt sig matche alle de lave priser.

»Det er en fordel at være stormagasin, for så kan vi drive nogle andre kategorier lidt hårdere. Vi skræddersyer black friday til vores kunder med gode priser på varer, som vi ved, at de gerne vil have,« siger han.

Han peger desuden på, at Magasin konkurrerer på andre parametre end pris.

»Vi er ret fortrøstningsfulde med vores strategi. Selvfølgelig skal priserne være der, men vores kunder handler også hos os for at få inspiration, service og sikkerhed for, at de kan få pengene tilbage,« siger han.

Her kommer de bedste tilbud

Mens det er usikkert, hvordan salget i butikkerne vil udvikle sig, er én ting sikker. Mange butikker og internethandlere er dybt afhængige af en god julehandel.

Mange henter nemlig en stor del af deres samlede salg i årets sidste måneder, når de store shoppingdage black friday og cyber monday løber af stablen.

Black friday er hos mange butikker og nethandlere blevet udvidet til black week. Nogle kører ligefrem tilbud det meste af november. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

For eksempel henter de forhandlere, der sælger ting til hjemmet, 41 procent af deres salg i årets sidste kvartal.

»Elektronik er nok der, hvor der kommer de bedste tilbud, for de har et behov for at sælge ud af deres varer, så der er plads på hylderne til de nye modeller. Boligbutikker, der sælger Royal Copenhagen-stel, kan måske bedre klare at have nogle varer liggende på lageret til næste år,« siger Morten Laugesen.

For boghandlere ligger en tredjedel af salget i årets sidste tre måneder. Hos Indeks Retails kæder udgør black friday og julehandlen 35 procent af den samlede omsætning.

»Så alle er meget optaget af julehandlen. Det bliver virkelig spændende,« siger Marianne Lyngby Pedersen.