Hver fjerde vil bruge en time om dagen i metaverset i 2026

Facebook er allerede gået fuldt ind med milliardinvesteringer i det, som selskabet betragter som fremtidens måde at bruge internettet på. Selvom de fleste lige nu ikke kan forklare, hvad det er, vil masser af mennesker stige på om få år, spår analysefirma.

 
Mange virksomheder er gået i gang med at udvikle, hvad de tror på som fremtidens blanding af internettet og sociale medier, hvor man kan mødes i en digital verden. Her har flere medarbejdere samlet sig omkring de digitale skriveborde i en tidlig udgave af det virtuelle metavers. Foto: Teamflow/AFP/Ritzau Scanpix. Video: CNN og Reuters/Ritzau Scanpix. Redigering: Alma Vrå Hjorth Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er omgærdet med stor skepsis, men der investeres allerede milliarder af kroner i det, selv om ingen i dag kan sige helt præcis, hvor det ender.

Alligevel ventes hver fjerde – altså 25 procent – at tilbringe en time om dagen i det endnu noget mystiske metavers, når kalenderen viser 2026.

Her vil de arbejde, købe ting og sager, uddanne sig, være sociale med andre eller finde underholdning, forudser analysefirmaet Gartner, der følger teknologiverdenen og dens udvikling tæt.

Uafhængighed er afgørende

Metaverset – en forkortet form for metauniverset – kom for alvor på manges læber, da det børsnoterede sociale medie Facebook i oktober 2021 valgte at skifte navn på sit moderselskab til netop Meta for at afspejle, hvad selskabet tror bliver fremtidens helt store satsning.

Der er tale om et virtuelt univers, som man tilgår over internetforbindelsen, og hvor man med en digital udgave af sig selv – en såkaldt avatarfigur – kan gå rundt og møde mennesker, arbejde eller underholde sig på forskelligt udstyr, der er koblet på nettet.

Teknologigiganterne er i fuld gang med at investere i at bygge metauniverset, der lige nu vil minde mange om Second Life, som en overgang var stort, men nu er en skygge af sig selv.

Gartner forventer, at metaverset rent faktisk vil koble den fysiske og den digitale virkelighed sammen på en måde, der skaber nye oplevelser for brugerne. Samtidig skal metaverset være uafhængigt, så man kan komme ind fra alle former for udstyr, ligesom det ikke skal være ejet af et enkelt selskab. Facebooks satsning skal altså ikke betyde, at det er Facebook, der sidder på metaverset. Det skal fungere på samme måde som dagens internet, der heller ikke styres af et enkelt selskab.

Egen økonomi – men pas lidt på

Endelig forventer analysevirksomheden, at man i metaverset – fordi der netop ikke vil være blot én ejer – vil kunne opbygge en virtuel økonomi i form af digitale valutaer (også kendt – måske ligefrem berygtet – som kryptovalutaer) og de nye digitale originaler, såkaldte »non-fungible tokens« eller NFTer, som er digitale filer, der gennem et ægthedsbevis står inde for, at netop de er originalen, selv om en digital kopi vil være 1:1-tro mod originalen og dermed umulig at skelne fra den.

Gartner forventer, at virksomheder i metaverset vil kunne indrette virtuelle kontorer, hvor man så kan møde op og arbejde, uden at hver virksomhed skal skabe sin egen infrastruktur. I metaverset vil der også blive holdt virtuelle arrangementer med flere muligheder for interaktivitet og deltagelse. Det vil sågar blive muligt at købe digitale lodder af land, hvor man så kan bygge virtuelle huse og butikker.

Gartner forventer, at 30 procent af verdens organisationer i 2026 har produkter og tjenester klar til de besøgende i metaverset, hvorfor det – ifølge analysefirmaet – vil være en god idé allerede nu at begynde at tænke over, hvordan den skal skæres, og hvad der skal tilbydes.

Gartner anerkender dog, at billedet af det kommende metavers endnu er meget uklart og i sin absolutte vorden. Derfor advares der mod at investere for voldsomt i en bestemt udgave af det, som mange af de store teknologivirksomheder især arbejder på som fremtidens metaunivers.

»Ti år eller mere« – og myndighederne klar med lup

Den uafhængige analytiker Richard Windsor fra Radio Free Mobile anslår, at der vil gå »ti år eller mere«, før metaverset når sit fulde potentiale.

»Det vil dog kræve en masse udvikling at omdanne et 2D-netværk til en omfattende 3D-virtuel verden, hvilket er årsagen til, at der vil gå lang tid, før metaverset når at blive et massemarked. Medmindre alle spillerne sikrer, at deres løsninger virker problemfrit sammen, vil der ikke blive et metavers, men en række fragmenterede nichetilbud, hvor brugerne kan spille spil eller arbejde sammen på afstand og ikke meget mere,« mener han.

Både de britiske konkurrencemyndigheder og EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har allerede meldt ud, at de agter at holde skarpt øje med, at teknologigiganterne i metaverset overholder lovgivningen. Ellers vanker der milliardstore bøder.