Hvad er det i grunden Mærsk vil?

Foto: Søren Bidstrup

Det er alt andet end business-as-usual, når Mærsk-formanden Jim Hagemann Snabe tirsdag formiddag kl. 10 indtager scenen i Bella Center for at aflægge sin beretning på generalforsamlingen. Mærsk-koncernen er en af de mest pressede danske virksomheder overhovedet.

A.P. Møller - Mærsk står midt i et vadested. Omverdenen har svært ved at forstå, hvad det er for en ny rejse de 82.000 aktionærer inviteres med på. Svært ved at forstå, hvad det er Mærsk vil. Svært at se de perspektiver, som Mærsk-topholdet selv ser. Og svært ved at få skarphed i hvad der i grunden er det unikke i Mærsk?

»Hvad er i grunden det unikke i Mærsk?«


Når Mærsk-folkene selv taler om transformation taler de om udviklingen af rederiet fra ren transport til en digital virksomhed. Mens omverdenen forstår Mærsks transformation som skiftet fra et bredspektret konglomerat til en rendyrket transportvirksomhed. Altså frasalg af olien, riggene, tank etc.

Mistroen til Mærsk-toppen kan konkret aflæses på kursudviklingen. Støt faldende over de seneste fem år. Stoltheden over at eje en Mærsk-aktie er afløst af skuffelsen over det pauvre afkast. Og hvad værre er, udsigten til gevinst fremover er – i bedste fald – sløret.

Skåret ind til benet, så er det ikke lykkedes for Mærsk-ledelsen ved formanden Hagemann Snabe og topchefen Søren Skou klart at formidle og kommunikere den investeringscase, som aktionærerne skal købe ind på.

Den internationale transport- og logistiksektor må formodes at se helt anderledes ud om fem-ti år. Det er Mærsk-formandens opgave at overbevise sine aktionærer om, at det er Mærsk som ledende i branchen, der skal styre den udvikling.

Mærsk-ledelsen skal overbevise sine aktionærer om, at A.P. Møller - Mærsk er en koncern under udvikling og ikke under afvikling.

Mærsk vil gerne udvide forretningsomfanget til at dække kundens hele behov, »end-to-end«-løsninger, inklusive den såkaldte »last mile logistics«. Men hvad betyder det i grunden? Betyder det, at Mærsk vil købe op af transportvirksomheder på land? Indgå partnerskaber? Udvide med nye transportforretninger?

Det er svarene på disse spørgsmål, som formanden Jim Hagemann Snabe skal brænde igennem med på tirsdagens generalforsamling. Og ja, så skal han i øvrigt også lige gennemgå, forklare og forsvare den frasplitning, som skaber en helt ny, selvstændig børsvirksomhed, nemlig The Drilling Company of 1972 (olieriggene) samt det kiksede forsøg på at skille sig af med Supply-forretningen.

Det bliver altså et farvel til Drilling og et farvel til den mangeårige chef i Mærsk-gruppen, Michael V. Hemmingsen, som følger med over og bliver ny formand for det børsnoterede Drilling Company of 1972. Hvilke roller, han ellers er tiltænkt i A.P. Møller-gruppen, er foreløbig uvist.

Hagemann Snabe skal også sige farvel til det mangeårige bestyrelsesmedlem i A.P. Møller - Mærsk, den 78-årige Jan Leschly. Han har været med i Mærsk-bestyrelsen siden 2000, i sin tid personligt udpeget af Mærsk Mc-Kinney Møller.

Leschly forlader dog ikke Esplanaden. Han er fortsat tilknyttet A.P. Møller Holding-bestyrelsen og dermed fortsat en af de fortrolige rådgivere for familien og familieoverhovedet pt., Ane Uggla.

Der var store forventninger til Jim Hagemann Snabe, da han overtog formandsjobbet i Mærsk i 2017. Og indrømmet, udfordringen er enorm, men den kontante analyse er foreløbig, at Hagemann Snabe endnu ikke for alvor har sat sit aftryk på det kommende A.P. Møller - Mærsk.

Det står ikke klart, hvad der er for en vej Snabe har valgt. I hvert fald ikke for omverdenen.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator