Huawei stormer frem i Danmark trods spionagedebat

Den kinesiske mobilgigant har på et år fordoblet sit salg af telefoner og står nu bag hver femte solgte telefon. Huaweis nordiske direktør vil endnu mere.

Huaweis smartphones fylder stadig mere i Danmark, og den nye toptelefon, P30 Pro, som her bliver vist frem i Paris ved premieren 26. marts, har solgt over dobbelt så godt som sidste års toptelefon. Arkivfoto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix

Danskerne er revnende ligeglade med balladen om den kinesiske mobilgigant Huawei, som på et år har fordoblet sit mobilsalg herhjemme, så hver femte solgte smartphone nu bærer Huaweis logo. Nu skruer Huawei yderligere op for blusset med det klare mål at slå Samsung og Apple.

»Jeg ser store muligheder, fordi Android-delen af det danske mobilmarked er relativt lille i forhold til i andre lande. Derfor foretager vi flere investeringer i Danmark markedsføringsmæssigt og bruger alle tænkelige kommunikationskanaler, fordi vi virkelig er klar til premiumsegmentet af forbrugere,« siger Jacky Zhao, som siden januar 2018 er nordisk direktør for Huaweis privatkundeforretning, til Berlingske.