Hovedrengøring i ISS: Skræller ti års vækst af selskabet

Det er lidt af et strategisk tilbagetog for servicekoncernen ISS, der efter år med opkøb på opkøb nu vil skille sig af med aktiviteter rundt om i verden. De står samlet for 14 procent af omsætningen, men bidrager med langt mindre på bundlinjen.

»De sidste ti år har vi fokuseret ISS' på store kunder, og derfor er det et naturligt næste skridt,« siger Jeff Gravenhorst, topchef i ISS, om den nye strategi i servicevirksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Danmarks tredjestørste selskab, ISS, gør op med årtiers vækststrategi. I et overraskende strategisk træk meddeler det store serviceselskab, at det vil skille sig af med store dele af aktiviteterne i bl.a. Asien og Østeuropa for at fokusere på mere profitable kunder. Det betyder, at ISS må sige farvel til hele 100.000 medarbejdere.

Hvis der var noget, man kunne regne med i dansk erhvervsliv – i hvert fald indtil for få år siden – var det, at ISS købte op med arme og ben blandt mindre og mellemstore konkurrenter og hvert år lagde et par milliarder til sin omsætning.

Derfor er beslutningen om at slå bak og sælge fra et markant valg, som har betydning for identiteten og selvforståelsen i selskabet, der herhjemme i størrelse kun overgås af A.P. Møller - Mærsk og Novo Nordisk.

Jeff Gravenhorst, adm. direktør, ISS Group A/S

»Man kan kalde det et opgør med tidligere, men vi gør det også for at følge med tiden. Verden har ændret sig.«


»De sidste ti år har vi fokuseret ISS på store kunder, og derfor er det et naturligt næste skridt. Vi vil hellere vokse selv ved at tilbyde vores eksisterende kunder mere, end vi vil vokse ved at købe op,« siger ISS' topchef, Jeff Gravenhorst.

Han peger på, at tiden har ændret sig, og at kunderne i dag stiller andre og større krav til ISS.

»Man kan kalde det et opgør med tidligere, men vi gør det også for at følge med tiden. Verden har ændret sig. Der er nogle helt andre krav, der bliver stillet til de her serviceydelser end for bare nogle få år siden. Kunderne leder efter nogle meget stærke leverandører, som kan dokumentere, at de gør det ordentligt og ansætter, udvikler og behandler medarbejdere ordentligt. Det kan vi bedre gøre med store og færre kunder, fordi vi kan planlægge bedre frem i tiden, så vi kan investere mere i medarbejderne og tilbyde dem udvikling,« siger Gravenhorst.

Frasælger aktiviteter i 13 lande

Mandagens store strategiudmelding fra ISS betyder, at servicekoncernen vil frasælge aktiviteterne i 13 af de lande, selskabet er i i dag. Der er tale om aktiviteterne i Thailand, Filippinerne, Malaysia, Brunei, Brasilien, Chile, Israel, Estland, Tjekkiet, Ungarn, Slovakiet, Slovenien og Rumænien. De 13 lande genererede sidste år en omsætning på 9,7 mia. kr. Det er således 14 pct. af koncernens samlede omsætning, som nu bliver solgt fra. Målt på omsætning slår ISS sig selv tilbage til 2009.

De 13 landes andel af ISS' driftsoverskud lå samlet på 373 mio. kr. i 2017, svarende til 8 pct.

»Det er et stærkt signal fra ISS om simplificering og fokusering på nøglekunderne. Oven i kommer så lige glasur på kagen i form ekstra udbytte på 25 pct. af overskuddet fra frasalget,« siger Michael Friis Jørgensen, der er aktieanalytiker i Alm. Brand Markets, til Ritzau Finans.

Selskab Kurs Ændr. %

Når frasalgene er overstået, vil antallet af medarbejdere være 20 pct. lavere, så ISS i 2020 beskæftiger 390.000 mod ca 490.000 medarbejdere i dag.

»Det betyder, at vi halverer antallet af kunder i ISS fra godt 120.000 til cirka 60.000. Men for lige at sætte det i perspektiv, så udgør vores 1.000 største kunder over 60 procent af vores omsætning, så rigtig mange, små kunder står for en meget lille omsætning, og det er faktisk en større risiko, end det er en mulighed,« siger Gravenhorst.

ISS satser i dag på det, selskabet kalder Integrated Facility Service, som groft sagt er alt, der har med ejendoms- og kontoradministration at gøre for store virksomheder. Udover rengøring tilbyder ISS bemanding af receptioner, kantiner og pasning af grønne arealer. Og alt derimellem.

Topledelsen i ISS forventer et provenu fra de forestående frasalg på 2-2,5 milliarder kr. Ud af dem skal 700-800 millioner kr. investeres primært i ISS' forretning i Mexico, Indien, Kina og Nordamerika, som er vækstmarkeder med god indtjening for ISS. 25 pct. af overskuddet fra frasalgene vil gå til aktionærerne, formentlig i form af ekstraordinære udbytter.