Hjælpepakke på 260 millioner skal være med til at sparke liv i dansk flytrafik

Et flertal i Folketinget er enige om at bruge op til 260 millioner kroner på at genstarte luftfarten i Danmark.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) og forligskredsen præsenterer hjælpepakke til de danske lufthavne og luftfartselskaaber, i Transportministeriet torsdag den 25. juni 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

Regeringen, Venstre, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti er blevet enige om at afsætte op til 260 millioner kroner til at støtte dansk luftfart.

I aftalen sættes der en ramme på 135 millioner kroner til at støtte indenrigsruterne i 2020. Pengene skal bruges til at sikre, at der er et fuldt indenrigsrutenetværk resten af året. For flyselskaberne betyder det, at de kan få dækket deres tab i en opstartsperiode, hvor der er færre passagere end normalt.

Partierne er også blevet enige om at afsætte 25 millioner kroner til klimabidrag.

I aftalen bliver der også afsat en ramme på 90 millioner kroner til at sætte lufthavnstaksten ned i de danske lufthavne. Ifølge Transportministeriet vil det give luftfartselskaberne mulighed for at genoptage flyruter i Danmark og ud til omverdenen.  Derudover bliver der afsat ni millioner kroner til Vestdanmark Connected.

Ordningerne gælder fra den 1. august 2020.

»Det er kun en begyndelse«

Hos brancheforeningen, Dansk Luftfart, er man glade for hjælpepakken, men man hæfter sig også ved, at luftfartsbranchen har yderligere behov for hjælp.

»Jeg konstaterer, at det er en nødpakke, og at det er en begyndelse. Vi er glade for, at der nu kommer mere hjælp til luftfarten og 260 millioner kroner er et pænt beløb. Men jeg må også konstatere, at luftfarten står overfor massive problemer. Denne nødpakke løber til årets udgang, men luftfarten er ikke tilbage til normale tilstande i 2021, derfor er vi tilfredse med, at parterne har lovet at mødes flere gange for at se på, hvad der ellers er behov for,« siger Michael Svane, direktør i brancheforeningen Dansk Luftfart og branchedirektør i Dansk Industri.

Hos HK Privat har man ventet længe på en hjælpepakke til luftfartsbranchen, men dagens aftale er en skuffelse ifølge HK Privat. Formand for HK Privat, Simon Tøgern, mener ikke, at hjælpepakken er et seriøst bud på en genopretning, fordi der mangler hjælp til de internationale selskaber.

»Luftfarten er som branche vingeskudt og styrtbløder, og så kommer politikerne med, hvad der ligner, det mindst mulige plaster. Jeg kvitterer naturligvis for en fornuftig løsning til indenrigsflyvningen, men Folketinget må gøre op med sig selv, om man ønsker, at Danmark skal være knudepunkt for luftfart og dermed internationale selskaber som SAS. Det er jo sådan, vi også får del i de store bidrag til samfundsøkonomien, som følger af det. Jeg er ærlig talt skuffet over ambitionsniveauet i dagens pakke,« siger Simon Tøgern, formand i HK Privat ifølge en pressemeddelelse.

 

Charterselskaberne er forbigået

Ifølge Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker hos Sydbank udgør hjælpepakken en økonomisk støtte til dele af lufartssektoren. Beløbet er dog ikke tilstrækkeligt til at dække det store tab, som branchen har lidt under coronakrisen, og dertil rummer den ikke en hjælp til alle i branchen, lyder det.

»Der er ingen tvivl om, at der i denne hjælpepakke er et meget intenst fokus på indenrigsruterne. Det vil hjælpe SAS, fordi SAS har brug for at få passagerer fløjet ind til knudepunktet i København, og så hjælper det så også knudepunktet i København - altså Københavns Lufthavn. På den måde er det en stor støtte til dansk erhvervsliv,« vurderer Jacob Pedersen.

»Men de, som ser ud til at være fuldstændig forbigået i det her, er charterselskaberne. Dem har vi et par stykker af, der i øjeblikket hænger i med neglene for at komme gennem krisen. Men de virker mest af alt til at være endt som sorteper i denne her manøvre. Når der tilsyneladende ikke ligger noget til charterselskaberne i denne her hjælpepakke, går der ikke lang tid, før vi begynder at snakke konkurser,« tilføjer han, hvortil at han nævner, at det især er selskaber som Sunclass og Jettime, der er hårdt ramt blandt charterselskaberne.

Og ganske rigtigt. Kort tid efter, at den nye hjælpepakke for luffarten blev offentliggjort, meddelte charterselskabet Jet Time, at de er nødsaget til at fyre 90 pct. af de ansatte i Danmark.

Det skriver DR.

Ud af 342 ansatte i Danmark bliver 313 af dem fyret, lyder det.

Det svarer til mere end ni ud af 10 af medarbejderne hos Jet Time bliver afskediget. Det sker som følge af den kæmpemæssige nedgang hos flyfarten, som coronakrisen har foranlediget. For Jet Time har krisen konkret betydet et omsætningstab på op mod 800 millioner.

Jørgen Holme, adm. direktør hos Jet Time, skriver i en mail til DR, at fyringsrunden blandt andet skyldes, at hjælpepakkerne ikke har været tilstrækkelige til at afhjælpe det økonomiske mareridt, selskabet befinder sig i.

»På trods af de kortsigtede hjælpepakker fra regeringen er det ikke nok til at hjælpe os igennem denne langvarige krise. Udsigten til en længerevarende specifik hjælpepakke til danske flyselskaber inklusive charterflyselskaber som Jet Time er trods megen snak endnu ikke kommet, så vi må handle,« skriver han til DR.

Fyringer truer den samlede luftfart

Flere aktører i branchen sætter pris på al den hjælp, de kan få under den ekstraordinære krise, som har ramt luftfarten.

En af dem er Flyvebranchens Personale Union (FPU), der er den største fagforening for flypersonale i Danmark.

Thilde Waast, der er formand for FPU, mener dog ikke, at hjælpepakken er tilstrækkeligt, »hvis dansk luftfart skal overleve«.

»Det kan virke nonchalant at kalde et trecifret millionbeløb for “lidt”, men vi har at gøre med en branche, der omsætter for 25-30 milliarder normalt om året, og som i fire måneder har ligget 90-95 procent under vanligt niveau. Derfor er hjælpepakken langt fra nok for bredden i dansk luftfart, og det er også vores fornemmelse, at regeringen og politikerne godt ved det. Men det ændrer ikke på, at det desværre er ved at være for sent at hjælpe dem, der har brug for hjælp. Det blev til en lille hjælpepakke, men der er brug for en overlevelsespakke, hvis fyringerne og jobtab skal stoppes,« skriver FPU-formand, Thilde Waast i en pressemeddelelse.

Samme bekymring hviler på skuldrene af Jesper Rungholm, som er adm. direktør hos det danske flyselskab Danish Air Transport (DAT).

DAT er et selskab, som flyver indenrigsflyvninger i hele Danmark, hvorfor Jesper Rungholm glæder sig over, at der i den nye hjælpepakke er fokus på netop indenrigsflyvningerne.

»Det er utrolig glædeligt, at man gør noget for luftfarten nu. Og at man har fokus på indenrigsflyvning, det er jeg helt enig i. Det er vigtigt, at vi kommer i gang igen, og det her bliver en hjælp til det,« siger Jesper Rungholm til Berlingske.

Jesper Rungholm vurderer, at beløbsrammen for hjælpen til indenrigsflyvninger på 135 millioner kroner ser fornuftig ud, hvor man »hverken har ramt for lavt eller for højt«.

Dermed er den umiddelbare reaktion på hjælpepakkerne positiv fra Jesper Rungholm. Det, der ærgrer ham, er blot tidshorisonten for de øvrige hjælpepakker.

Her nævner han specifikt lønkompensationspakken, som har til hensigt at holde hånden under medarbejdere, så de ikke kan fyres, mens ordningen står på frem til den 31. August. Problemet er bare, at coronakrisens mørke skygger stadig vil hænger over luftfarten længe efter slutningen af august, pointerer Jesper Rungholm.

»Når de løber ud den 31. august, har vi per 01. september absolut ingen forudsætninger for at få mere i omsætning sammenlignet med dagen før. Udsigten til at der er et normalt aktivitetsniveau der, den er lig nul. Der er ingenting og nul aktivitet,« siger han.

»Vi havde håbet på, at man ville anerkende, at vi har en luftfartsbranche som til den tid er lige så dårligt stillet, som i perioden forinden. Det er betydeligt mange mennesker, det kommer til at gå ud over, og det er et kæmpestort problem.«