En historisk storstrejke er brudt ud hos tre af USAs bilgiganter, og den kan få konsekvenser for bilpriserne.

Ved midnat natten til fredag nedlagde omkring 13.000 ansatte hos General Motors, Ford og Stellantis Jeep arbejdet. Det er første gang, at det rammer så omfattende.

De tre bilproducenter står tilsammen for omkring 40 procent af bilsalget i USA, men markedsandelen er faldet betydeligt gennem det seneste kvartal, efter at udenlandske mærker som japanske Toyota har fået bedre vejgreb i landet.

Strejken truer både med at udløse højere priser for køberne og skabe betydelige problemer for bilgiganterne.

Det er fagforeningen United Auto Workers (UAW), der har besluttet at indlede strejken. Den rammer General Motors' fabrik i Missouri, Fords i Michigan og Jeeps i Ohio. De øvrige bilfabrikker er ikke berørt, men UAW udelukker ikke, at det vil kunne ske.

Fagforeningen er utilfreds med det forhandlingsoplæg, som bilproducenterne er stillet med.

»Når de begynder at tage hånd om deres ansatte, vil den slutte,« siger UAWs formand, Shawn Fain, til britiske BBC og gør det samtidig klart, at det nu er op til bilproducenterne at løse konflikten.

Ford: Strejke gavner Tesla og Toyota

UAW mener, at bilproducenterne tjener så meget på salget af deres biler, at de let kan gå med til at indføre en arbejdsuge på 32 timer og tilbyde mere generøse pensioner. UAW har krævet en lønstigning på 40 procent for sine omkring 140.000 medlemmer over de næste fire år, blandt andet med henvisning til de store lønstigninger, bilproducenternes ledelse har fået.

De 13.000 ansatte, som nu er i strejke, står for produktionen af de mindre biler og ikke de større modeller, som typisk er der, hvor bilproducenterne tjener de gode penge.

Analysefirmaet Anderson Economic Group anslår, at hvis strejken varer i ti dage, vil General Motors, Ford og Stellantis miste omkring én milliard dollar (6,95 milliarder kroner) i omsætning, mens de ansatte vil miste næsten 900 millioner dollar i tabt arbejdsfortjeneste. Det vil i alt ramme den amerikanske økonomi med mere end fem milliarder dollar.

Den seneste strejke i den amerikanske bilindustri fandt sted i 2019, da ansatte hos General Motors nedlagde arbejdet i seks uger.

Ford frygter, at strejken i stedet vil tilgodese de bilproducenter, som ikke har organiseret arbejdskraft ansat.

»Hvis fagforeningens krav gennemføres, ville Fords UAW-relaterede arbejdsomkostninger blive fordoblet, og de er allerede langt højere end arbejdsomkostningerne på Tesla, Toyota og udenlandske bilproducenter i USA, som benytter ikkeorganiseret arbejdskraft,« lyder det fra Ford i en kommentar.