»Himlens dronning« letter til et sidste farvel

To af de velkendte Boeing 747-jumbofly drager torsdag morgen parallelt ud fra Heathrow Lufthavn på den allersidste tur efter at have skabt gennembruddet for langdistanceruterne.

Her holder et af de Boeing 747-fly, som British Airways har sendt på pension fra sin base i Londons Heathrow-lufthavn, presset frem af coronakrisen. JOHN SIBLEY

En æra slutter torsdag morgen, når to kæmpe Boeing 747-fly ruller ud på to parallelle startbaner i Londons normalt så travle Heathrow-lufthavn og kort efter letter – for sidste gang.

British Airways sender nemlig da det store fly med det klassiske design, også kaldet for »Himlens dronning«, på pension, efter at det i årtier har fragtet passagerer i massevis halvt og helt rundt om kloden.

Pilot: Som at slukke for respiratoren

Klokken 8.30 dansk tid ruller de to sidste Boeing 747 ud og gør klar til afgang mod henholdsvis Kemble, næsten stik vest for London i retning mod Bristol, og mod den walisiske hovedstad Cardiff. Her vil de begge blive skilt ad og brugt som reservedele.

»Det bliver en meget følelsesladet dag. Man afleverer et fly på dets destination, man lukker det ned, og det er næsten som at slukke for respiratoren for sidste gang. Tidligere har jeg faktisk undskyldt over for flyet, når jeg har gjort det. Så det bliver en dag med blandede følelser,« siger British Airways-pilot Al Bridger til britiske Sky News efter at have fløjet Boeing 747 gennem tre årtier.

Alle kollegaflyene er stille og roligt tidligere blevet sendt på fremskyndet pension på et tidspunkt, hvor verdens flytrafik er stort set lammet som følge af coronavirussens hærgen. De er blevet erstattet af nyere flytyper, som bruger 25 procent mindre brændstof.

»Himlens dronning« er det karakteristiske Boeing 747-fly blevet kaldt. Her letter et af dem i august fra London Heathrow for at flyve på pension. JOHN SIBLEY

Har fejret 50-årsjubilæum

Engang var British Airways det flyselskab, der havde flest Boeing 747-fly i sin flåde, nemlig hele 57 styk 747-400, og allerede i 1971 brugte forgængeren, BOAC, denne flytype på ruten mellem London og New York. Det karakteristiske fly har fire motorer og 16 hjul, og piloten sidder hævet mere end ni meter over jorden i sit cockpit.

Boeing 747eren var på sin jomfrurejse tilbage i 1969.

Snart efter blev netop denne flytype kendt af rigtigt mange passagerer, som oplevede, hvordan selv rigtigt lange flyrejser kunne være både behageligere og billigere, fordi flyet kunne have så mange med om bord og klare distancerne uden optankninger undervejs.

Det var med et Boeing 747-fly – godt nok fra det irske luftfartsselskab Aer Lingus – at pave Johannes Poul II i 1979 kom til Irland, og samme år vendte ayatollah Ruhollah Khomeini tilbage fra sit eksil i Frankrig til Teheran i Iran om bord på samme type jumbojet fra Air France.

Der vil givetvis blive fotograferet flittigt også torsdag morgen, når de sidste Boeing 747-fly letter fra Heathrow for at blive sendt på pension. JOHN SIBLEY