»Det skal jo se sundt ud, så kan man bedre overtale mor og far til at få den her.«
Sådan siger en af landets mest populære influencere og youtubere, Alexander Husum, i en video. Han står i køkkenet på restauranten The Burger Concept med dressinger og et salatblad i hånden og er i gang med at bygge sin egen burger.
Videoen har knap 150.000 visninger og er en reklame for The Burger Concept. Og ifølge Forbrugerrådet Tænk bryder reklamen med fødevareindustriens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.
Derfor indsendte rådet tidligere på sommeren en klage, som nu har fået medhold af Forum for Fødevarereklamer.
Videoen er en del af en kampagne og et samarbejde mellem restauranten og Alexander Husum, hvor han blandt andet designer sin egen burger og milkshake og opfordrer følgere til at gå hen i butikken og bestille nogen, når de rammer menukortet.
Alexander Husums videoer bliver set i stor stil. Han er en af Danmarks største youtubere med 477.000 abonnenter. På Instagram har han 223.000 følgere.
Børn er en del af målgruppen
Nu får reklamen kritik, fordi den bryder med branchens kodeks om fødevarereklamer til børn.
I 2008 blev det frivillige kodeks lavet for at imødegå den stigende forekomst af overvægt blandt børn.
I afgørelsen fra Forum for Fødevarereklamer lyder begrundelsen, at videoen omhandler fødevarer med højt indhold af fedt, salt og sukker, og at markedsføringen sker via et medie til en gruppe følgere, hvor der er en andel af børn.
Forbrugerrådet Tænk vurderer, at Alexander Husum har børn som en »væsentlig del af sin målgruppe«.
Det giver Forum for Fødevarereklamer medhold i og skriver, at »Alexander Husum har appel til børn«, når han eksempelvis kigger ind i kameraet og siger, at man skal »overtale mor og far«:
»Desuden har influenten selv oplyst, at han har en andel følgere, som er under 13 år, og dermed må betragtes som et medie, der delvist vil henvende sig til børn,« står der i afgørelsen.
Der henvises til, at »et samarbejde med influenter, der har en høj andel af børn og unge teenagere i deres målgruppe, forudsætter agtpågivenhed«.
At de har fået medhold i klagen, er Forbrugerrådet Tænk glade for.
Konstitueret direktør Esben Grønborg Geist siger til DR, at børn skal beskyttes mod usunde fødevarer.
Han siger også, at »det er et stort problem«, at børn ikke beskyttes på de sociale medier.
Restauranten bakker ud af samarbejde
I afgørelsen fremgår det, at The Burger Concept er uenige i, at kampagnen er rettet mod børn.
»Det savner enhver forretningsmæssig mening, at vi skulle markedsføre kampagner mod børn i denne aldersgruppe. Dette skyldes den simple årsag, at de i sagens natur ikke er købestærke«, skriver de.
De skriver, at kampagnen er rettet mod aldersgruppen +17 år, og at de kun markedsfører mod personer over 18 år.
DR skriver, at burgerkæden har besluttet at stoppe salget af Alexander Husums burger og milkshake før tid – allerede fra onsdag aften i denne uge.
Det kom frem samme dag, som afgørelsen blev offentliggjort.
Aftalen var ellers, at produkterne skulle sælges i butikken til 30. august, fremgår det af reklamen.
Derudover lyder det fra The Burger Concept, at den vil slette videoerne med influenceren fra egne kanaler samt opfordre ham til det samme.
Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Alexander Husum, men han er ikke vendt tilbage.
Berlingske ville have hørt, hvordan han forholder sig til afgørelsen, og spurgt, hvorfor han laver et samarbejde med en virksomhed og en reklame for usunde fødevarer, når en del af hans publikum er børn og unge.
Influencere anmeldes på stribe
Influencerbranchen er på få år blevet en industri, hvor erhvervsdrivende kan tjene millioner af kroner ved at lave reklame for virksomheder.
Forbrugerrådet Tænks klage over Alexander Husum er langt fra enestående.
Tidligere på sommeren landede også en klage over en Kims-reklame.
Her lavede store influencere som Morten Münster og Jas og Mika reklamer for chips i den såkaldte Kims Chips Battle.
Allerede da Forbrugerrådet Tænk rettede henvendelse og kritiserede en kampagne, satte Kims en aldersgrænse på reklamevideoerne, så de kun var tilgængelige for personer over 18 år.
Her fik rådet også medhold i klagen.
På baggrund af sagerne har erhvervsminister Morten Bødskov (S) indkaldt influencere og brancheorganisationer til møde om god markedsføringsskik.
En »alvorlig« sag er stadig i gang
I efteråret gik Berlingske i en artikelserie tæt på influenceres forhold til børn og markedsføring. Her indledte rådet en stor sag med otte influencere.
De anmeldelser er Forbrugerombudsmanden stadig i gang med at behandle.
Alle eksemplerne var henvendt til børn og unge, og derfor var sagen særligt alvorlig.
Dengang satte flere eksperter tykke streger under, at det var nødvendigt at få strammet reglerne, da de var for uklare.
Erhvervsminister Morten Bødskov fortalte i et interview til Berlingske, at han var »dybt bekymret« over afdækningen og ikke ville udelukke, at det kunne komme på tale at stramme reglerne.
I februar greb den uafhængige myndighed Forbrugerombudsmanden ind over for branchen og opdaterede sin information om reglerne for markedsføring for børn og unge.
De opdaterede retningslinjer kan du få et overblik over i faktaboksen nederst i artiklen.