Han er manden, der forsyner os med toiletpapir og leverpostej under coronakrisen

Per Bank, topchef i Salling Group, sørger for at holde danskerne forsynet med dagligvarer under coronakrisen og garanterer, at der fortsat vil være masser af toiletpapir og leverpostej gennem hele nedlukningen.

Topchef Per Bank fra Salling Group forsikrer om, at der vil være rigeligt med forsyninger på butikkernes hylder, så vi kan klare os sikkert gennem coronakrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

»Jeg tror ikke, der er noget, der har kunnet forberede mig på det her.«

Sådan beskriver Per Bank, administrerende direktør i Danmarks største fødevarekoncern, Salling Group, coronakrisen. For få uger siden stod han over for den vel næsten uoverskuelige logistikopgave at holde danskerne forsynet med varer gennem den historiske lukning af samfundet. Salling Group ejer Netto, Føtex, Bilka, Salling og Fætter BR.

Som mangeårig topchef i detailbranchen i blandt andet Tesco og Coop kom Per Bank i 2012 til Salling Group. Selv om han er rutineret med hensyn til logistik, fortæller han til Berlingske, at den aktuelle situation er en ganske særlig situation.

»Vi er vant til at træffe mange hurtige beslutninger hele tiden og arbejde under pres, men jeg har alligevel aldrig oplevet noget lignende,« siger han.

»Vi arbejder i døgndrift, men jeg er nu god til at få min søvn,« tilføjer han.

Hamstringserfaring fra Tyskland

Siden statsminister Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark for at inddæmme coronasmitten, har danskerne måttet vinke farvel til restaurantbesøg, kantinemad og middagsaftaler. Lukningen af samfundet og de mange hjemmekarantæner har lagt større pres på supermarkederne, der allerede den første aften mærkede danskernes stigende efterspørgsel efter for eksempel toiletpapir og gær.

»Jeg fulgte det pressemøde med hele min otte mand store ledergruppe, så vi kunne være klar med det samme og agere,« fortæller Per Bank.

»Det første, jeg tænkte på, var, hvordan vi skulle sikre vores forsyningslinje, for vi havde allerede oplevet en begyndende tendens til hamstring i Tyskland, hvor vi har 350 Netto-butikker. Altså kunne vi analysere tallene fra Tyskland og se, hvilke varer kunderne fortrinsvist hamstrer og dermed sikre, at vi fik bestilt rigeligt af dette, så der var nok til kunderne,« tilføjer Per Bank.

Ud over at sikre en stabil forsyning af dagligvarer til kunderne har Per Bank også rakt en hjælpende hånd ud til sine leverandører.

Tidligere i marts udbetalte Salling Group således 500 mio. kroner til mindre danske leverandører for at hjælpe dem igennem eventuelle likviditetsproblemer under coronakrisen.

Læs: Dagligvarebutikker håber på en hånd fra fyringstruede

Ingen kommer til at gå sultne i seng

Lukningen af samfundet er nu forlænget til efter påske, men ifølge Per Bank er der ingen grund til at hamstre eller bekymre sig om en fødevarekrise. Han forsikrer, at uanset hvor længe coronakrisen varer ved, vil der stadig være rigeligt med varer i supermarkederne.

»Som det ser ud nu, kan vi ikke se nogen bagkant på, hvor længe vi kan blive ved. Generelt er landene omkring os gode til at holde fødevareproduktionen åben, og derfor opstår der ikke mangel på mad,« siger han.

»Hvis leverandørerne har 15 varianter af toiletpapir, så producerer de måske nu kun en eller to slags, så de kan producere mest muligt toiletpapir på kortest mulig tid. Der, hvor vi kan blive ramt, er i forhold til, at der kan være færre varianter af de varer, som vi normalt køber,« tilføjer Salling Group-chefen.

Spis kartofler og rugbrød til

Og der er da også varer, som vi måske snart vil se færre af på hylderne. Den ene er ris. Havnene i Indien, hvorfra meget ris bliver udskibet, lukker som følge af landets drastiske tiltag for at forhindre spredningen af coronavirus.

»Så må man i stedet spise kartofler eller rugbrød. På den måde er der ikke nogen katastrofer, men der vil være nogle tomme hylder, så det bliver ikke 100 procent normalt,« fortæller Per Bank.

»Og så er der mange produkter, vi stille og roligt løber ud for, når vi tror, at alt er normalt, og vi er kommet tilbage på arbejde, og skolerne åbner. For eksempel er der tre måneders lead time på bestilling af tun, så der er nogle effekter på lang sigt, men der er ikke nogen, der kommer til at gå sultne i seng,« forsikrer dagligvarechefen.

Kødsalget stiger

Coronakrisen har i det hele taget ændret vores indkøbsvaner, fortæller Per Bank. For eksempel er tøjsalget i Føtex og Bilka faldet til under halvdelen af det normale, selv om de fleste andre tøjbutikker i øjeblikket er lukkede.

Til gengæld er salget af maling i Bilka steget enormt i takt med, at hjemmekarantæner har tilskyndet flere til at kaste sig ud i gør det selv-projekter. Gær er også en populær vare, der ifølge Salling Group-topchefen hver dag er udsolgt omkring klokken 11, selv om alle butikker hver morgen bliver fyldt godt op med gær.

Og så har Per Bank spottet et overraskende comeback til en vare, der ellers var faldet i unåde:

»Den trend med ikke at spise kød, den er helt væk. Kødsalget stiger helt vanvittigt. Lige op til krisen var kødsalget nede med seks procent, og det har vi aldrig set før. Nu er kødsalget oppe, som vi aldrig har set det før. Man går tilbage til basics, tror jeg.«