Det giver ingen mening, at grænserne til Danmarks nabolande forbliver lukkede. Sådan lyder det fra nogle af de færgerederier, der er hårdt pressede af de mange restriktioner, som er indført på grund af coronakrisen.
Rederierne er dybt skuffede, efter at det tyder på, at statsminister Mette Frederiksen (S) vil forbigå dem i den næste fase af genåbning, hvor forholdene for blandt andre storcentre, restauranter og cafeer står til at blive lempet fra mandag.
»Jeg troede, at der ville ske noget på vores område, da de tyske delstater begyndte at tale om, at de ville åbne grænsen til Danmark. Men de meldinger, der nu kommer fra den danske regering, undrer mig. Jeg synes ikke, at jeg har set, at det her skulle være et problem, nærmest tværtimod,« siger Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør for Scandlines.
Scandlines har set et fald i omsætningen på 60 pct., siden grænserne til Danmarks nabolande blev lukket midt i marts. I dag er det primært lastbiler, der benytter færgerne mellem Danmark og Tyskland. De fragter madvarer, medicin og andre produkter, som fortsat bliver transporteret mellem landene. Til gengæld er de mange almindelige passagerer helt væk, og de normalt travle sommermåneder står til at blive anderledes stille.
Søren Poulsgaard Jensen fremhæver, at smittetrykket nu er så lavt i Tyskland, at landet er begyndt på en genåbning. Tyskerne vil blandt andet åbne butikker, forberede skoleelevers vej tilbage til klasseværelserne og genstarte fodbolden i Bundesligaen.
»Er det alvorligt at åbne grænsen til Tyskland? Nej, det ser det ikke ud til at være, og man kan gøre det sammen med de tyske myndigheder, der gerne vil det samme,« siger Scandlines-direktøren.
Han efterlyser som minimum en plan for, hvornår en genåbning af grænserne kan ske.
»Vi har naturligvis forståelse for, at hvis smitten eksploderer, bliver man nødt til at reagere. Men man kan godt have en plan og ikke bare en plan om, at vi ikke vil fortælle noget som helst. At vi slet ikke har en idé om, hvornår det kan ske, er problematisk,« siger Søren Poulsgaard Jensen.
Ingen åbning
Venstre, Liberal Alliance, de Konservative og de Radikale har presset på for en afklaring omkring genåbning af grænserne, så tyske og norske turister kan komme til Danmark. Men onsdag aften slog Mette Frederiksen fast, at det ikke kommer til at ske lige nu.
»Vi kommer ikke til at sætte en dato for grænsespørgsmålet i morgen, det er for tidligt,« sagde Mette Frederiksen ifølge Ritzau.
I en ny rapport – udarbejdet af de tre topøkonomer Torben M. Andersen, Michael Svarer og Philipp Schröder fra Aarhus Universitet – var konklusionen, at de skærpede danske rejserestriktioner har mindre betydning, så længe alle lande holder grænserne lukkede. Men rapporten, der kom onsdag, slår fast, at hvis vores nabolande begyder at åbne grænserne, uden at Danmark gør noget, vil det begynde at blive alvorligt for dansk økonomi. I det scenarie vil dansk BNP blive påvirket negativt med op til fire procent, fordi for eksempel tyske turister vil vælge at rejse andre steder hen.
Hos Forsea, der står for færgerne mellem Helsingør og Helsingborg, efterlyser adm. direktør Jens Ole Hansen også mere klarhed.
»Vi vil meget gerne vide, hvad der skal til, før vi kan genoptage en normal drift. Der er grænser for, hvor længe vi kan sejle rundt uden passagerer,« siger Jens Ole Hansen.
Lavt smittetryk
For tiden sejler Forsea fortsat 700 ture om ugen. Men passagererne er primært dem, der pendler mellem Danmark og Sverige, og de lastbiler, der har lov at transportere varer. Men hovedparten af forretningen er skrumpet drastisk, og trafikken ligger 85 pct. lavere end normalt.
»Smittetrykket ligger på samme niveau i Sverige som i Danmark. Vi efterlyser en indikation på, hvad vi kan forvente. Hvad skal der til, før man kan åbne for indrejse? Hvad skal der til i Danmark? Vi har brug for nogle indikationer fra regeringen,« siger Jens Ole Hansen.
Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i brancheforening Danske Rederier, understreger, at det afgørende at få klarhed over hvilke planer, der bliver arbejdet med.
»Nedlukningen af grænserne ramte færgerederierne direkte. De lever i uvished og har ikke grundlag for at vurdere, om de skal kalde folk tilbage på arbejde eller fortsætte på nedsat blus. Det er uholdbart. De er nødt til at kende kriterierne for en grænseåbning,« siger Jacob K. Clasen.
En samlet plan for fase to af genåbningen af landet forventes at blive præsenteret i løbet af torsdag.