Grønne megaskibe giver Mærsk stor konkurrencefordel – lidt endnu

Den store ordre på otte containerskibe giver Mærsk en konkurrencefordel i en periode, vurderer analytikere. Men konkurrenterne vil snart kunne tilbyde lignende service.

Et Mærsk-containerskib passerer Suez-kanalen foran et fartøj fra franske CMA – der ligesom andre Mærsk-rivaler vil gøre alt for at indhente den danske klimaforspring.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Amr Abdallah Dalsh/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsks store sats på at få bygget store grønne containerskibe vil give rederiet en stor konkurrencemæssig fordel i en periode. Konkurrenterne har nemlig ikke umiddelbart tilsvarende skibe på vej, men den store efterspørgsel blandt kunderne for grøn transport får sandsynligvis snart Mærsks konkurrenter at reagere.

»Kunderne efterspørger det, og vi ser flere og flere der ønsker det. Lige nu har Mærsk en fordel, hvor de rent faktisk adskiller sig for konkurrenterne, hvilket traditionelt har været svært i det her marked,« siger Ricky S. Rasmussen fra Nykredit.

Mikkel Emil Jensen fra Sydbank er enig. For nylig investerede franske CMA, der er verdens tredjestørste containerrederi, i skibe, der er drevet af naturgas. De giver et mindre klimaaftryk, men det er ikke klimaneutralt som Mærsk nye metanol-skibe.

»De andre rederier har indtil videre fokuseret på naturgas, og naturgas ser Mærsk som en overgangsteknologi. Det er ikke fremtidens teknologi og det er heller ikke sådan rigtig grønt,« siger Mikkel Emil Jensen.

Banebrydende beslutning

Mærsk kunne tirsdag morgen fortælle, at virksomheden er klar til at bruge ni milliarder kroner på at købe otte nye kæmpeskibe, der kan sejle på grøn metanol. Den danske virksomhed kalder det en banebrydende beslutning, der nu for alvor kan være med til at bringe CO2-udledningen ned i den globale shippingindustri.

»Det her viser, en mere dynamisk, mere progressiv og mere resultatorienteret approach, som Mærsk bruger her. Så hvis det er succesrigt, så tænker jeg at Mærsk får et forspring i den grønne omstilling,« siger Frans Høyer, analytiker i Handelsbanken.

Mærsk har mærket en kraftig efterspørgsel blandt kunderne om at få fragtet varer mere klimavenligt. Omkring halvdelen af virksomhedens 200 største kunder har selv planer om at nå CO2-neutralitet. Det drejer sig blandt andet om store koncerner som Amazon, Disney, H&M, Microsoft, Novo Nordisk og Procter & Gamble.

»Det er noget kunderne efterspørger, og derfor kan man tage en højere pris for det. Det er nødvendigt, fordi det grønne brændstof er dyrere, og det skal kunderne betale for, men det er der også en villighed til. Det er klart en konkurrencefordel, i hvert fald lige nu, men over tid, er det nok noget alle aktørerne vil have,« siger Mikkel Emil Jensen.

Konkurrenterne til Mærsk kan måske indhente noget af det tabte, fordi der i øjeblikket bliver hentet milliardstore overskud på branchen. Efter flere år med store økonomiske vanskeligheder i industrien er priserne steget kraftigt under coronakrisen. Det har kastet store summer ind i rederierne.

»Der er ikke mange ting på transportmarkedet, hvor man har konkurrencefordelene ret længe. Lige i øjeblikket bliver det måske ekstra svært for Mærsk, fordi alle rederierne tjener styrtende med penge, og de har nu kapitalen til at gå ind og investere,« siger Ricky S. Rasmussen fra Nykredit.

Første skib i 2024

De første af den nye type skibe vil være klar i 2024. Skibene, der kan tage 16.000 containere ombord, kommer til at koste cirka 1,1 milliarder kroner stykket eller hvad der svarer til cirka 10-15 procent mere end et normalt containerskib på den størrelse. Men ifølge Mærsk er kunderne klar til at betale ekstra for at sikre, at fragten sker på grønne skibe.

Den nye ordre kommer på et tidspunkt, hvor der ellers har været begrænset med nye bestillinger. Bortset fra et mindre CO2-neutralt testskib fra februar, skal man tilbage til 2015 for at finde den seneste skibsbestilling. Her lagde Mærsk en ordre på anden generation af de såkaldte Triple-E-skibe, som kan fragte 20.500 containere. Samme år bestilte den danske virksomhed en række H-klasse-skibe med plads til 15.000 containere.

Maersk Line er verdens største containerrederi, efterfulgt af schweiziske MSC, franske CMA og kinesiske Cosco.