Mærsk i klimagennembrud på rekordtid – bestiller otte grønne kæmpeskibe

Mærsk er klar til at bruge ni milliarder kroner på at købe otte nye kæmpeskibe, der kan sejle på grøn metanol. Den danske virksomhed kalder det en banebrydende beslutning, der nu for alvor kan være med til at bringe CO2-udledningen ned i den globale shippingindustri. Men indkøbet kan også give store udfordringer.

Mærsk er klar til at investere i nye klimaneutrale kæmpeskibe – og så har de nu investeret i en amerikansk startup, der har en løsning til grøn energi, der kan være med til at bringe CO2-udledningen ned i den globale shippingindustri. Fold sammen
Læs mere
Foto: Amr Abdallah Dalsh/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk bestiller nu otte nye kæmpeskibe, som skal sættes ind i kampen for at bringe den globale shippingindustris omfattende CO2-udledning ned. Det sker efter virksomheden på rekordtid har fået udviklet en ny skibsmotor, der kan drive et stort oceangående containerskib.

Skibene, der bliver 350 meter lange og kan fragte op til 16.000 containere ad gangen, bliver bygget på det koreanske værft Hyundai.

»Vi ser det her som en banebrydende beslutning. Det er noget, som virkelig kommer til at gøre en forskel, fordi de otte skibe kan flytte omkring 1,3 millioner containere om året,« siger Henriette Thygesen, der er A.P. Møller – Mærsks flåde- og strategiske brandchef.

Mærsk har samtidig en mulighed for at få bygget yderligere fire skibe af den nye serie.

Beslutningen kommer på et tidspunkt, hvor rederierne arbejder intenst på at finde nye drivmidler til at afløse den olie, som i næsten 100 år har været det brændstof, der drev blandt andre Mærsks containerskibe frem. Baggrunden er, at den globale shippingindustri står for tre procent af klodens samlede CO2-udledning, hvorfor det er absolut afgørende at få styr på klimaaftrykket, hvis den grønne omstilling skal komme i mål.

Det er gået hurtigt

I december 2018 fremlagde A.P. Møller – Mærsk et mål om at være CO2-neutral i 2050 og at have sit første klimaneutrale skib klar i 2030. Men i februar besluttede Mærsk at rive den sidste del af planen over og i stedet komme med en mere aggressiv version. Nu skulle det første klimaneutrale containerskib allerede være i vandet i 2023.

»Det er gået hurtigt. I 2018 regnede vi med det første skib i 2030, og det rykkede vi så frem i februar i år, hvor vi fik det første feederskib (mindre containerskib, red.). Det har vi så arbejdet videre med, og vi har nu den viden, som gør, at vi kan få de nye større skibe,« siger Henriette Thygesen.

Mærsk har mærket en kraftig efterspørgsel blandt kunderne om at få fragtet varer mere klimavenligt. Omkring halvdelen af virksomhedens største kunder har selv planer om at nå CO2-neutralitet. Det drejer sig blandt andet om Amazon, Disney, H&M, Microsoft, Novo Nordisk og Procter & Gamble.

Henriette Thygesen, A.P. Møller – Mærsks flåde- og strategiske brandchef. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

»Det er et område, som udvikler sig utroligt hurtigt. Mange af kunderne har også mål, som de skal leve op til, og vi kan med det her være med til at løse udfordringer for dem,« siger Henriette Thygesen.

I H&M glæder Leyla Ertur, modehusets klimachef, siger over beslutningen. H&M har selv et mål om at være klimaneutrale i 2030 og klimapositive i 2040.

»Mærsks investeringer i store skibe, som skal sejle på grøn metanol, er et vigtigt skridt, som vil understøtte H&Ms klimamål,« lyder det fra Leyla Ertur.

Andre muligheder

I 2019 udpegede Mærsk en række mulige teknologier, som kunne afløse olien. Dengang var der tale om metanol, biogas og ammoniak. Der er særligt høje forventninger til ammoniak, men det er fortsat et brændstof, der er forbundet med større risiko, og Mærsk har valgt ikke at lægge sig fast på én teknologi.

»Vi laver nu et sats på metanol, men det betyder ikke, at vi har lukket ned for andre brændstoffer. Det kan godt være, at det bliver ammoniak eller måske andre typer. Men vi er nødt til at gøre noget for at vise, at vi foretager reel handling,« siger Henriette Thygesen.

Kan I være sikre på at få leveret tilstrækkeligt med brændstof?

»Det er en større udfordring at skaffe brændstoffet, end det er at bygge skibene. Som det er nu, har vi ikke en klar plan for, hvordan vi skal få brændstoffet til skibene, men det er den slags, vi nu arbejder på. Vi har behov for, at der kommer en signifikant højere produktion af brændstof, og vi mener, at vi ved at lægge en reel ordre kan være med til at skubbe til nogle af de her projekter,« siger Henriette Thygesen.

De første af den nye type skibe vil være klar i 2024. De vil i første omgang komme i en såkaldt dualfuel-opsætning. Det betyder, at skibene både kan sejle på metanol og på traditionel svovlbrændstof.

Det gør skibene dyrere, og prisen pr. skib er cirka 1,1 milliarder kroner eller hvad der svarer til cirka 10-15 procent mere end et normalt containerskib på den størrelse. Samlet koster de første otte skibe dermed omkring ni milliarder kroner

Dyrere skibe

»Metanol-muligheden gør, at det er 10-15 procent dyrere end et normalt skib, og det er vi tilfredse med – i og med at det er det første i den her serie. Vores forventning er, at prisen om fem-ti år vil komme længere ned.«

Kommer der flere skibe end denne type i de kommende år?

»Det kan vi ikke sige noget om nu, men vores ambition er, at alle nybygninger fremover, som minimum skal være dualfuel. Tanken er, at de skal gå ind og erstatte ældre kapacitet, og der vil altid være et behov for en flådefornyelse,« siger Henriette Thygesen.

Den hastige udvikling af nye klimavenlige skibe kunne også have fået betydning for Mærsks mål om at være klimaneutral i 2050. Men Thygesen siger, at det endnu er for tidligt at udtale sig om målsætningen kan nås før det tidspunkt.

Skibene, der kommer til at sejle under dansk flag, bliver designet til at kunne operere på de store forbindelser mellem verdensdelene. Den nye motor er udviklet af Hyundai, MAN og Alfa Laval i fællesskab.

»Vi har arbejdet sammen med mange forskellige leverandører, som værftet og motorproducenterne. Nu er vi komfortable med den pakke, som vi nu kan sætte sammen, og det gør, at vi kommer med denne betydelige ordre,« siger Henriette Thygesen.

Mærsk har været tilbageholdende med at bestille nye containerskibe i et verdensmarked, der indtil for nylig havde for meget kapacitet. Bortset fra det CO2-neutrale feederskib fra februar, skal man tilbage til 2015 for at finde den seneste skibsbestilling. Her lagde Mærsk en ordre på anden generation af de såkaldte Triple-E skibe, som kan fragte 20.500 containere. Samme år bestilte den danske virksomhed en række H-klasse skibe med plads til 15.000 containere.

Mærsk understreger, at de nye skibe vil erstatte ældre dieseldrevne skibe, som vil blive taget ud af flåden. Virksomheden fastholder det samlede mål om, at flådens samlede kapacitet skal ligge på mellem fire og 4,3 millioner containere.