Grøn delebilstjeneste tjener for første gang penge: »Det er en stor milepæl for os«

For første gang i virksomhedens historie er det lykkedes for den danske delebilstjeneste GreenMobility at tjene penge i København. Tjenesten har ca. 400 biler i hovedstaden.

Thomas Heltborg Juul, der er direktør for Green Mobility, kan se tilbage på den første måned, hvor det lykkedes at skabe et overskud i København. Arkivfoto: Oscar Scott Carl Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

GreenMobility er for første gang i delebilstjenestens grønne historie blevet profitabel.

Det sker efter en august måned, hvor virksomheden for første gang rammer de sorte tal i det københavnske marked, hvor den har en bilflåde på ca. 400 elbiler.

Med et overskud på 350.000 kr. før skat i august i København er GreenMobility med egne ord den første delebilstjeneste med udelukkende eldrevne biler, som går i plus. Virksomheden har haft et rekordhøjt antal brugere til trods for den begrænsede aktivitet til og fra lufthavnen, som ellers normalt er den hyppigste tur, der køres i de hvide og grønne biler.

»Det er en stor milepæl for os. Vi har længe ønsket at præsentere København med overskud på driften, fordi vi gerne vil vise, at det kan lade sig gøre at tjene penge på eldrevne delebiler,« siger adm. direktør Thomas Heltborg Juul.

Røde tal de seneste år

Det har ellers været udpræget røde tal i GreenMobilitys regnskaber de seneste år. Sidste år tabte selskabet 29,9 mio. kr. på bundlinjen, mens tabet i 2018 lød på 33,1 mio. kr. og i 2017 på 30,6 mio. kr.

Det er derfor heller ikke givet, at hele 2020 ender i plus, men Thomas Heltborg Juul forventer, at den positive udvikling fortsætter.

GreenMobility er børsnoteret på minibørsen First North, og da krisen ramte, trak selskabet sine forventninger til 2020 tilbage. Men i juli begyndte tingene at lysne en smule for elbilerne, hvor selskabet ramte breakeven for København, som fortsat er tjenestens største marked.

Delebilstjenesten er i dag til stede i fire byer, der foruden København tæller Aarhus, Malmø og Göteborg. Aarhus forventes også at gå i plus inden for de kommende 12 måneder. Samtidig forventer tjenesten snart at etablere sig i Antwerpen, Gent og Helsinki, og dermed ser virksomheden ud til at nå det forventede mål om at være til stede i fem til syv byer inden udgangen af året.

Samtidig åbner delebilsbossen for en kommende investeringsrunde:

»Inden for en overskuelig fremtid skal vi rejse flere penge, for vi har en aggressiv ekspansionsplan og holder fast i, at vi vil være til stede i 15 byer ved udgangen af 2021,« siger han.