Antallet af ladestandere til elbiler er tæt på fordoblet det seneste år.
I første kvartal af 2023 var der 11.000 offentligt tilgængelige ladestandere, mens der i første kvartal i år er 21.000 ladere. Det viser et notat fra Transportministeriet.
Det betyder, at danskerne nu har lettere adgang til en ladestander, da der i dag er knap 11 elbiler pr. ladestander.
Samtidig er der større vækst i antallet af ladestandere sammenlignet med salget af elbiler, hvilket betyder, at der nu er færre elbiler, der skal deles om hver ladestander.
Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger i en pressemeddelelse, at »markedet er i rivende udvikling«:
»Tallene understreger, at vi er godt på vej mod den grønne omstilling på vejene, og det er også virkelig gode nyheder for nuværende og kommende elbilejere, der nu har lettere adgang til opladning på farten,« lyder det fra ministeren.

Konkurrence på lademarkedet
Ifølge Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i brancheorganisationen De Danske Bilimportører, er det dog vigtigt at tage konkurrencen på lademarkedet i betragtning.
»Der er akut behov for bedre konkurrence på lademarkedet, hvilket Konkurrencerådets nylige rapport og anbefalinger også understreger. Vi bakker op om initiativer, der kan sikre bedre konkurrence, og anbefalinger blandt andet et midlertidigt forbud mod bundling,« lyder det i en pressemeddelelse.
Et sådant forbud vil betyde, at forbrugerne stadig kan have fritforbrugsabonnementer på enten ude- eller hjemmeopladning, men ikke et samlet abonnement for begge. Det vil skabe bedre konkurrence på markedet, fordi forbrugeren ikke er låst til én udbyder, og det vil ifølge De Danske Bilimportører sikre bedre og billigere ladeløsninger.
Tilbage i 2022 konkluderede De Danske Bilimportører, at en af kerneudfordringerne for at få langt flere elbiler på gaden var, at der var for få ladestandere.
De Danske Bilimportører estimerede dengang, at 730.000 danske familier, der på daværende tidspunkt havde en benzin-, diesel- eller elbil, ikke havde mulighed for at oplade deres elbil, fordi de ikke havde mulighed for at installere egen ladeboks – eksempelvis hvis man bor i lejlighed.
I dag er antallet af lynladestandere ikke desto mindre steget med 175 procent i første kvartal af 2024. Samtidig er ladeinfrastrukturen blevet udvidet på tværs af landet, hvilket betyder, at opladningsmulighederne i hele landet er blevet markant bedre.
De nye tal viser, at de kommuner, hvor der er flest offentlige ladestandere pr. indbygger, er Samsø på førstepladsen, efterfulgt af Fanø, København og Høje-Taastrup.
Den største stigning i antallet af ladepunkter finder man også i Samsø efterfulgt af Faxe, Nyborg, Herlev og Thisted.




