Frygteligt år for B&O med massiv tilbagegang

Lydproducenten kommer ud af det forskudte regnskabsår 2018/19 med et markant fald i omsætning og indtjening. Det kommende halve år bliver også »udfordrende,« lyder det fra topchef.

Henrik Clausen, adm. direktør for B&O, har de seneste syv måneder nedjusteret tre gange. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Det har været et hårdt år for danske Bang & Olufsen, der er kendt for tv, lydanlæg, højttalere og høretelefoner.

Den Struer-baserede virksomhed har netop fremlagt tallene for det forskudte regnskabsår 2018/19.

Her er omsætningen faldet med 13,6 pct. til 2,8 mia. kr., mens driftsresultatet (EBIT) er mere end halveret og endte på 59 mio. kr.

Adm. direktør Henrik Clausen er langt fra tilfreds med resultatet.

»Det var et skuffende år for Bang & Olufsen,« siger han i en pressemeddelelse.

Han peger på, at det utilfredsstillende resultat især skyldes udfordringer med omstillingen af virksomhedens salgs- og distributionsnetværk, hvor selskabet i øjeblikket forsøger at tage et større ejerskab over, hvor og hvordan produkterne opleves. Et skifte som ifølge direktøren er en forudsætning for at skabe lønsom vækst på lang sigt og styrke selskabets brand.

»Trods udfordringerne havde vi sorte tal på bundlinjen, hvilket understreger, at vi er kommet langt med vores transformation, selvom vi stadig har et stort arbejde foran os,« siger topchefen.

På bundlinjen faldt resultatet efter skat med mere end 76 pct. til 19 mio. kr.

Aktiekurs i frit fald

Regnskabet kommer efter et år i massiv modvind. Selskabet har nedjusteret sine forventninger hele tre gange på syv måneder.

Seneste nedjustering var i juni, hvor B&O meddelte, at selskabet nu forventede, at salget ville dykke 13-14 procent i regnskabsåret 2018/2019, der sluttede ved udgangen af maj.

Ved indgangen til regnskabsåret forventede Bang & Olufsen ellers at kunne løfte salget med ti procent. Det er dermed gået helt i bakgear.

Aktiekursen har det seneste år fået massive tæsk og er faldet med mere end 70 pct. Således indledte B&O-aktien regnskabsåret i kurs 156 kr., men var torsdag inden offentliggølsen af regnskabet nede i kurs 44 kr.

Henrik Clausen peger på, at første halvår af 2019/20 bliver »udfordrende«. Der vil fortsat være et stort fokus på arbejdet med omstillingen af selskabets salgs- og distributionsnetværk, ligesom de kommende produktlanceringer først for alvor vil ramme i anden halvdel af finansåret.

»2019/20 vil være et udfordrende år, men vi forventer at komme tilbage på vækstsporet i andet halvår. Væksten skal drives af den fortsatte omstilling af salgs- og distributionsnetværket, hvor vi etablerer nye salgsteder i alle kernemarkeder og tager mere ejerskab over kundeoplevelsen, og lanceringen af flere innovative produkter i alle produktkategorier,« siger Henrik Clausen.

Analytiker: Hvor er vækstplanerne?

Ifølge Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet, er årsregnskabet som forventet, men han mener, at Bang & Olufsen er overraskende og forbavsende tavs om, hvad der skal til for at få selskabet tilbage på vækstsporet igen.

»Investorerne vil efterspørge konkrete initiativer. Enten har selskabet dem ikke, eller også antager ledelse og bestyrelse, at 2018/2019 var et enkeltstående år. Uanset hvad er det næppe begrundelser, som investorerne sådan umiddelbart accepterer,« siger han.

Bang & Olufsen lukkede i 2018/19 knap 2000 urentable tredjepartsbutikker, og selskabet har i dag 4782 tredjepartsbutikker
og 522 Bang & Olufsen butikker.