Presset vokser nu på elbilgiganten Tesla, efter at den danske fagforening 3F tirsdag morgen besluttede at gå i sympatikonflikt med den svenske fagforening IF Metall.
Det sker som et led i den verserende strejke mellem Tesla og IF Metall, der kræver, at Tesla indgår en overenskomstaftale med sine ansatte.
Spørgsmålet er nu, hvem der kommer til at strække våben.
Bliver det IF Metall eller Tesla, hvis topchef, Elon Musk, er indædt modstander af fagforeninger?
Professor og arbejdsmarkedsforsker ved Roskilde Universitet Bent Greve kommer nu med et forsigtigt bud på, hvordan konflikten vil slutte. Hans vurdering er dog, at strejken vil fortsætte en rum tid endnu, før parterne når frem til en løsning.
»Lige nu står de så langt fra hinanden, at det er svært at se, hvordan de skal nå frem til en løsning. Men jeg kan godt se en rammeaftale for mig, som kan udgøre første skridt på vejen mod en egentlig overenskomst,« siger han.
Dansk opbakning
Den svenske strejke begyndte 27. oktober, da værkstedsarbejdere nægtede at arbejde med Tesla-biler. De krævede, at Tesla indgår en kollektivaftale, sådan som andre værkstedsarbejdere har.
Det nægter Tesla, og det har fået fagforbund i Sverige til at gå i sympatikonflikt, og nu blokeres alle svenske havne for import af Tesla-biler, ligesom Tesla hverken kan få repareret eller sat nye ladestandere op, få gjort rent eller få bygget nyt.
Tirsdag morgen bredte konflikten sig til Danmark, da danske 3F Transport indgik en sympatikonflikt med IF Metall. Den betyder, at Tesla heller ikke vil have mulighed for at levere deres biler til danske havne og transportere dem på lastbiler til Sverige, efter at svenske havnearbejdere blokerede for modtagelse af Tesla-biler i Sverige som et led i strejken mellem IF Metall og Tesla.
Samtidig er Dansk Metal, der organiserer Tesla-arbejdere i Danmark, »i gang med at undersøge mulighederne for, hvilke skridt vi eventuelt kan tage i Danmark«.
Ser på salget
Bent Greve ser forskellige scenarier for, hvordan konflikten kan nå til ende.
Et scenarie er, at lønmodtagerne til sidst må trække sig fra konflikten, fordi de ikke kan tåle at stå uden indkomst i så lang tid.
Et andet scenarie er, at Tesla ender med at strække våben og indgå en aftale med IF Metall. Arbejdsmarkedsforskeren påpeger, at den dårlige omtale, som Tesla får i forbindelse med strejken, risikerer at påvirke bilproducentens salg i Skandinavien i en negativ retning.
Ifølge Bent Grave er det heller ikke sikkert, at en aftale med svenskerne vil få fagforeninger i andre lande uden for Skandinavien til at kræve en overenskomst med Tesla. De to forhold kan tale for, at Tesla vil indgå en aftale med IF Metall.
»Traditionen med overenskomster er ikke nær så stærk i andre lande, som den er i de nordiske lande,« siger han og tilføjer:
»Så Tesla har en interesse i at lukke hullet, så de ikke bliver udkonkurreret af andre bilproducenter på det svenske marked. Det er ikke rart for en virksomhed, der gerne vil sidde på en substantiel del af markedet, at få negativ omtale i offentligheden.«
Hans vurdering er dog, at Tesla vil vente at se, om strejken påvirker salget eller ej.
En elefant skal spises
Tror du, at det er noget, de svenske forbrugere vil reagere på?
»På nogle områder gør forbrugerne det ikke, men når det bliver en stor offentlig sag, og det drejer sig om ét produkt, der er genkendeligt, så er risikoen større for, at forbrugerne reagerer negativt. Så der er bestemt en risiko for, at Tesla vil blive ramt,« siger han.
Arbejdsmarkedsforskeren tror derfor, at Tesla vil indgå en overenskomst, selvom bilproducentens topchef, Elon Musk, tidligere har modsat sig, at hans ansatte organiserer sig. Tesla kommer formentlig til at »spise elefanten i små bidder«, hvis det sker.
»Et første skridt kan være en aftale om, at parterne skal forhandle en overenskomst inden for et års tid, så man ikke tager hele skridtet mod en overenskomst på én gang. Man kan ikke være så arg modstander af en overenskomst og så pludselig indgå en overenskomst fra den ene dag til den anden,« vurderer Bent Greve.