Formanden afslører planerne: Her er fremtidens Tivoli

Forlystelsesparken har udvidet antallet af åbningsdage markant. Formand Jørgen Tandrup fortæller her om havens fremtid, som blandt andet omfatter investeringer i eksisterende og nye bygninger ud mod de omkringliggende gader.

Når Tivoli i løbet af næste år åbner et stort madmarked på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade, er det kun første skridt i retning af meget mere byggeri i yderkanten af den gamle have. Det fortæller Tivolis bestyrelsesformand, Jørgen Tandrup, som i et interview med Berlingske løfter sløret for, hvad næste kapitel i historien om den 173 år gamle forlystelseshave midt i Købehavn skal bestå af.

»Det næste step er at udvikle randen rundt om Tivoli bedre i stil med det, vi gør på det hjørne. Det handler om at få lagt nye aktiviteter til, som kan gøre os mindre afhængige af vejret, som er virksomhedens svaghed,« siger formanden.

Jørgen Tandrup har været bestyrelsesmedlem i Tivoli, siden Augustinus Fonden i 2000 overtog ejerskabet efter Carlsberg i en handel på godt 300 millioner kroner, og danskerne kunne ånde lettede op: Den folkekære have forblev på danske hænder.

»Der var rygter om, at det kunne blive solgt til Disney eller andre udenlandske selskaber, og vi besluttede, at det måske var en opgave for Augustinus, at man bevarede Tivoli som den danske kulturarv, det er,« siger Jørgen Tandrup.

Ariklen fortsætter efter grafikken:

Augustinus Fonden ejer direkte og indirekte 57 procent af Tivoli, og de seneste otte år har Jørgen Tandrup været formand for bestyrelsen i den gamle have. Formanden har Lars Liebst som administrerende direktør, og sammen arbejder de to på at gøre Tivoli til mere end en forlystelseshave for sommergæster. Tivoli skal være en »helårsvirksomhed« frem for en »sæsonvirksomhed«, lyder det, og forlystelseshaven er godt på vej til at have åbent året rundt. I 2015 åbnede Tivoli sommersæsonen allerede 1. april, og haven var åben for gæster 254 dage i løbet af året. Det fik besøgstallet op på 4,7 millioner mod 4,5 millioner året før, hvilket er det højeste antal besøgende i flere årtier.

»Det er blevet en meget bedre forretning. Der er juleåbent, åbent til halloween, og der er fredagsrock. Det er alt sammen ting, der har været med til at gøre Tivoli til en meget bedre forretning,« siger Jørgen Tandrup.

Tivolis ledelse har således de seneste mange år primært fokuseret på at finde flere åbningsdage, og det har resulteret i stigende omsætning, som nærmer sig en milliard kroner. Men ifølge Jørgen Tandrup rummer haven stadig potentiale for at vokse, og det skal altså blandt andet ske med flere aktiviteter ud mod gaderne omkring Tivoli.

Brandet er kæmpestort

»Et oplagt sted er bagsiden over mod Glyptoteket. Der ligger i dag restauranten Wagamama, men der er rige muligheder for at udvide yderligere. Et andet sted er det såkaldte Tivoli Slot, hvor der engang var Madame Tussauds. I dag er der noget administration, men vi har en klar ambition om, at de kvadratmeter skal bruges bedre,« siger formanden, som gerne ser udvidelser i højden.

»Vores knappe ressource er kvadratmeter, så når vi skal udnytte vores kvadratmeter bedre og skabe et bedre dækningsbidrag per kvadratmeter, så handler det om at bygge mere i højden,« siger han.

Foruden maksimal udnyttelse af Tivolis fysiske rammer arbejder Tivolis ledelse også på at udvikle partnerskabsmodeller i stil med det samarbejde, Tivoli har med Arp-Hansen om Tivoli Hotel, hvor Tivoli tjener penge på royalties. Selv om Tivoli tidligere har brændt sig på lignende partnerskaber i udlandet, er der ifølge Jørgen Tandrup ingen grænser for, hvem Tivoli kan samarbejde med.

»Hvis der kommer aktiviteter op, som bidrager til at støtte Tivoli-brandet og passer ind, så er geografien ikke det afgørende. Tivoli er en sjov størrelse. Det er en pæn forretning, men kæmpestor er den jo ikke. Tivoli-brandet er til gengæld kæmpestort, og det vil vi gerne udnytte bedre end i dag,« siger han.

Digitalt råderum

Ifølge professor Jon Sundbo, som forsker i innovation inden for service og oplevelser ved Roskilde Universitet, er der stadig plads til forbedringer i Tivoli. Han peger blandt andet på, at Tivoli bør være mere til stede digitalt.

»Man kan lave nogle aktiviteter på nettet, der forbindes med Tivoli, så man holder interessen i live imellem besøgene. Det, kan vi se, er vigtigt for alle virksomheder inden for turisme og oplevelser. Det er et ekstra element, og de muligheder har Tivoli slet ikke udforsket tilstrækkeligt endnu,« siger Jon Sundbo, som understreger, at kunsten for Tivoli bliver at holde balance mellem det autentiske koncept og forbrugernes behov i en digital tid.

Netop den balance er Jørgen Tandrup også bevidst om. Ifølge formanden er de nye tiltag netop med til at løfte de aktiviteter, der har formet Tivolis lange liv.

»Vi gør det for at understøtte og finansiere de gratisaktiviteter, der er i Tivoli, såsom Tivoli-Garden, Pantomimeteatret, symfoniorkester og så videre,« siger han.

Tivoli opjusterede tidligere i december forventningerne til resultatet i 2016. Overskud før skat forventes at komme op på 70-80 millioner kroner. I 2015 var overskuddet før skat 64 millioner kroner.