Forfærdelig oplevelse med mobilkøb i København startede en verdensrevolution

Det er nu præcis 20 år siden, at lavprismobilselskabet Telmore som det første i verden lærte folk at tanke op på nettet og spare penge. Det vendte op og ned på mobiltelefoni både herhjemme og i udlandet, hvor man hurtigt begyndte at frygte »den danske syge«.

Væk med alle unødvendige omkostninger og kun den rene vare. Det var serieiværksætteren Frank Rasmussens mantra, da han 31. oktober 2000 åbnede et nyt og nyskabende mobilselskab, Telmore. »Taletid for en slik – firmabil af blik« skar det ud i pap her på Frank Rasmussens firmabil fire år senere – et halvt års tid, før han og de andre medstiftere solgte Telmore til TDC for 400 millioner kroner. Reimar Juul/Ritzau Scanpix

Det var en protest mod de store teleselskabers høje og uigennemskuelige priser i tågede abonnementer. Det udviklede sig til en storm, der bredte sig fra Danmark til mange dele af verden og for altid ændrede mobiltelefonien.

31. oktober er det præcis 20 år siden, at serieiværksætteren Frank Rasmussen tændte for lavprismobilselskabet Telmore og dermed indledte mobilkrigen i Danmark – samt lærte danskerne at tanke taletid ved at betale med Dankort på nettet. Telmore var et rent onlineselskab.