Forbrugerrådet Tænk: Danske forbrugere blev svigtet i dieselskandalen

Mens amerikanere, tyskere, tjekker og australiere kunne trække Volkswagen på anklagebænken for vildledende markedsføring af »miljørigtige dieselbiler«, blev danske bilejere efterladt med en softwareopdatering. Det er langtfra godt nok, mener Forbrugerrådet Tænk, som nu opfordrer til, at man ændrer lovgivningen.

Forbrugerrådet Tænk reagerer på tysk massesøgsmål mod VW efter dieselskandalen og mener, det er for dårligt, at danske bilejere ikke kan gøre det samme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix

Mandag begyndte en kæmpe retssag på tysk jord. 400.000 tyske bilejere har hevet Volkswagen i retten i det største gruppesøgsmål i Tysklands historie. Retssagen kommer i slipstrømmen af lignende sager i USA og Australien, hvor bilejere i de to lande har rejst gruppesøgsmål og ingået milliardforlig med bilkoncernen.

Volkswagen har i en periode indtil 2015 fiflet med softwaren i 11 millioner biler, så dieselbilerne fremstod mere miljøvenlige, end de var. Omkring 91.000 danske bilejere har været berørt af skandalen, men de kan ikke se frem til nogen form for erstatning, og det er under al kritik, mener Forbrugerrådet Tænk.

»Vi er af den overbevisning, at de danske forbrugere er blevet svigtet i denne her sag. I andre lande har bilejerne fået nogle kæmpe erstatninger, mens man i Danmark er blevet spist af med en obligatorisk softwareopdatering af bilen,« siger vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe.

En rigtig træls sag

De danske forbrugere fik i 2016 installeret en software, som formindsker anklagepunktet i sagen. Bilernes høje udledning af NOx fremstod kunstig lavt for forbrugerne. Den nye software fik ifølge Volkswagen ikke bilerne til køre mindre på literen, og den vil heller ikke ændre på CO2-udledningen. Dermed ændrede beskatningen sig ikke, og de danske kunder havde fået, hvad de havde betalt for, vurderede VW-ledelsen.

Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk

»Da vi ikke har kræfterne til at løfte en så ressourcekrævende og dyr en sag, er resultatet bare en rigtig ærgerlig sag set fra et dansk forbrugersynspunkt.«


»Juridisk skal man kunne bevise, at der er sket en ændring på bilen for at kunne få erstatning. Men så længe bilen ikke har en lavere ydeevne eller forurener mere, så har vi ikke en juridisk forpligtigelse,« sagde Ulrik Drejsig, direktør for Volkswagen Danmark, til Ritzau.

Men den betragtning er vicedirektøren for Forbrugerrådet Tænk lodret uenig i.

»Denne sag har ikke været uden omkostninger for forbrugeren, blot fordi man har installeret en ny software i bilerne. Nogle havde måske slet ikke købt bilen i første omgang, hvis de vidste, at bilen ikke var miljøvenlig,« siger Vagn Jelsøe og fortæller, at rådet gennem fire år har forsøgt at tale sagen op hos Forbrugerombudsmanden, Transportministeriet, Justitsministeriet og Erhvervsministeriet.

»Vi er gået fra dør til dør, men vi har ikke kunnet finde nogen, som ville gøre noget, og da vi ikke har kræfterne til at løfte en så ressourcekrævende og dyr en sag, er resultatet bare en rigtig ærgerlig sag set fra et dansk forbrugersynspunkt,« siger han og uddyber:

»Derfor mener vi, at det skal være muligt at føre gruppesøgsmål på tværs af lande i EU. Så kunne danske forbrugere gå sammen med tyske i den her sag,« siger Vagn Jelsøe.

Europa-Kommisionen har i forbindelse med en ny forbrugeraftale netop foreslået, at det skal være muligt for forbrugere at indgå gruppesøgsmål på tværs af grænser.

FDM: Intet grundlag for en dansk retssag

FDM, som varetager bilejernes interesser, er dog ikke enig i, at der er grundlag for en retssag mod Volkswagen på dansk jord.

»Vi har haft vores jurister til at se på det, og vi mener ikke, at det kan lade sig gøre at bevise, at de danske bilejere har lidt økonomisk overlast, efter at den nye software er installeret,« siger afdelingschef hos FDM Torben Lund Kudsk og fortæller, at bilerne med den nye software ikke er faldet i værdi på brugtvognsmarkedet.

»Når vi ser på de store erstatninger, som amerikanske forbrugere har fået, skyldes det i høj grad misvisende markedsføring. Men markedsføringen af de pågældende biler har også været meget anderledes i USA end i Europa,« siger Torben Lund Kudsk.

Den tyske retssag mod Volkswagen forventes at vare fire år, og sagens principielle karakter åbner mulighed for, at det store søgsmål kan ende i Tysklands højesteret.