Kæmpe søgsmål rammer skandaleramt tysk bilgigant

Dieselskandalen ruller stadig: Lidt over 400.000 ejere af dieselbiler fra Volkswagen er gået sammen om et gruppesøgsmål i en kæmpe retssag, som begynder mandag.

Det er det første massesøgsmål mod Volkswagen på tysk jord. Retssagen forventes at vare fire år, ligesom der er mulighed for, at den ender i højesteret. Alligevel er Volkswagens advokater positivt indstillede – de mener ifølge Financial Times, at sagen vil blive afvist. Fold sammen
Læs mere
Foto: Julian Stratenschulte/AFP/Ritzau Scanpix

Mandag indledes en spektakulær retssag. Tysk histories største gruppesøgsmål begynder mod bilkoncernen Volkswagen. Virksomheden har allerede været ramt af en række amerikanske søgsmål, og skandalen har indtil nu kostet Volkswagen over 200 milliarder kroner. Men dette søgsmål er det første massesøgsmål mod Volkswagen på tysk jord.

Det skriver det amerikanske erhvervsmedie Financial Times mandag morgen.

En nyere tysk lovændring har gjort massesøgsmålet muligt. I slipstrømmen på bilkoncernens omstridte dieselskandale introducerede man i Tyskland en mulighed for gruppesøgsmål.

»Musterfeststellungsklage«, som det kaldes, gør det muligt for tyske forbrugere at gå sammen om at sagsøge en større virksomhed. Og det er altså på baggrund af denne lovændring, at sagen starter mandag.

Retssagen forventes at vare fire år, og sagens principielle karakter åbner mulighed for, at det store søgsmål kan ende i Tysklands højesteret. Alligevel er Volkswagens advokater positivt indstillede – de mener ifølge Financial Times, at sagen vil blive afvist.

En dyr affære

I årene efter afsløringerne af Volkswagens fifleri med dieselfiltre blev de tyske domstole oversvømmet af over titusinder af individuelle søgsmål.

Og ved udgangen af 2018 havde private tyske forsikringsselskaber udbetalt knap tre milliarder danske kroner til at anlægge 144.000 søgsmål mod bilgiganten, viser tal fra den tyske forsikringsforening GDV.

Der er splittelse blandt nuværende og tidligere Volkswagen-bilejere om, hvorvidt en kollektiv retssag er den mest fornuftige vej at gå. I sidste uge valgte 35.676 bilejere at frasige sig deltagelse i den kollektive retssag. Ifølge Financial Times kan dette tilskrives aggressive reklamekampagner fra advokatfirmaer, som lover at sikre bilejerne over 130.000 kroner pr. berørt bil.

Samme splittelse viser sig blandt tyske advokater på området. Flere argumenterer for, at kompensationen bliver mindre ved et gruppesøgsmål, mens andre mener, at Volkswagen har interesse i at udbetale en stor kompensation til sagsøgerne i gruppesøgsmålet for dermed at lukke skandalen, som har ramt virksomheden på både omdømme og omsætning.