Første nye Apple-produkt siden smarturene koster tre gange så meget som topkonkurrenters

Apple lancerede mandag sine meget længe ventede Vision Pro-briller, der har eksternt batteri for at holde vægten nede. Konkurrencen på markedet er hård, og det har været svært at få det løbet i gang. Investorerne var heller ikke vilde.

For at holde vægten nede har Apple valgt ikke at bygge batteriet ind i de nye Vision Pro-briller. En lang ledning kobler brillerne sammen med den harddisklignende batteriæske. Loren Elliott/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter et meget langt tilløb kunne iPhone-giganten Apple endelig mandag aften afsløre sit første nye store produkt i næsten ti år: Et sæt digitale »skibriller« til mere end 24.000 kroner med et eksternt batteri, der holder i to timer.

Vision Pro er Apples helt store nye satsning og den første, siden Apple Watch-smarturene blev præsenteret i 2015. Og der er tale om den mest risikofyldte satsning siden lanceringen af iPhonen på et marked, der allerede er godt fyldt med aktører.