Fodbold, ballet og ... nu kan dine børn gå til iværksætteri: »Mine børn får mulighed for at udtrykke deres ideer«

Villumfonden har bevilget tre mio. kroner til etableringen af Danmarks første akademi for børneiværksættere. Foreningen Kids Island står bag akademiet, som i øjeblikket kører i Lyngby. Samtidig kommer iværksætteri oftere og oftere på skoleskemaet.

Familien Plakhotnyuk går meget op i iværksætteri. Faderen Maksym er selv iværksætter, mens de to børn hver uge deltager i børneiværksætteriakademiet i Lyngby. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

En gang om ugen møder 25 børn op i Lyngby efter skole for at lære at blive iværksættere. To af dem er søskendeparret Ana og Maksym Jr. på henholdsvis 10 og 11 år.

De er blandt deltagerne på et nyt børneiværksætterakademi, etableret af foreningen Kids Island, hvor 10-13-årige har mulighed for at deltage i et forløb, som løber over otte gange. Her er det meningen, at børnene får mulighed for at prøve kræfter med iværksætteri og innovation efter skole gennem leg og læring.

»Iværksætterevnerne er vitale i vores liv, fordi man så er i stand til at gå nye veje og finde sit formål i livet, hvad end det er videnskab eller kunst. Entreprenante evner vil altid være værdsat. Jeg håber, mine børn får mulighed for at udtrykke deres ideer og får selvtillid til at stille sig op og præsentere deres tanker for andre,« siger Maksym Plakhotnyuk, far til Ana og Maksym Jr.

Familien Plakhotnyuk kommer fra Ukraine og har tidligere boet tre år i USA. For fem år siden flyttede de til Lyngby, fordi Maksym Plakhotnyuk skulle lave sin ph.d. i nanoteknologi på DTU. Siden valgte de at blive, og Maksym Plakhotnyuk har i dag stiftet sin egen virksomhed, Atlant 3D Nanosystems, der beskæftiger sig med nanoteknologi, og som han er administrerende direktør for.

Maksym Plakhotnyuk er iværksætter og sender hver uge sine børn på iværksætterakademi i Lyngby. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl.

Nonprofitforeningen Kids Island har netop modtaget en investering på tre mio. kr. fra Villumfonden. Pengene skal gå til at finpudse og udbrede børneiværksætterakademiet. I dag afholdes det i Lyngby-Taarbæk Kommune, mens det i foråret kommer til Solrød. Planen er at gøre det landsdækkende på sigt.

»Vi vil gerne lære børnene iværksætteri med udgangspunkt i naturvidenskabelige temaer og lære dem at bruge deres nysgerrighed og evne til at undre sig til at få ideer og løse problemer ude i verden. Målet er at give dem optimisme, selvtillid og handlekraft, for det mener vi er gavnligt for børnene resten af livet, uanset om de vælger at stifte virksomhed eller ej,« siger Nana Christiansen, som er stifter og formand af Kids Island.

Nana Christiansen, stifter og formand for Kids Island

»Det skal ikke give følelsen af at være skoleundervisning. Det skal være læring gennem leg og sjove øvelser. «


Fra ideudvikling til prototype

I løbet af otte eftermiddage bliver børnene præsenteret for virkelige problemstillinger med udgangspunkt i FNs verdensmål, og så skal de komme op med løsningerne. De kommer både på feltarbejde, ligesom de møder rigtige iværksættere. Derudover er der netværksøvelser og en forståelse for marked og forretningsmodeller, inden børnene skal præsentere deres idé foran de andre.

En af de iværksættere, som børnene møder, er stifteren af løbeappen Endomondo og i dag topchef hos madspildsappen Too Good To Go, Mette Lykke:

»Vores samfund har brug for flere iværksættere, der kan omsætte gode ideer til arbejdspladser og velfærd. Iværksætteri er afgørende for fremtidig vækst og velfærd. Samtidig har vi et samfundsproblem omkring madspild, idet en tredjedel af al mad smides ud. Ved at involvere børnene tidligt bliver det mere naturligt for dem at være aktive i løsningen resten af deres liv,« lyder det fra Mette Lykke i en pressemeddelelse.

10-13-årige mødes en gang om ugen i Lyngby for at lære om iværksætteri. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto/Kids Island.

Selv om det kan lyde som hårdt arbejde, så er det meningen, at det skal være sjovt, understreger Nana Christiansen:

»Det skal ikke give følelsen af at være skoleundervisning. Det skal være læring gennem leg og sjove øvelser og mødet med den virkelige verden. Samtidig arbejder vi på et konkret fysisk produkt, som børnene kan få med hjem efter forløbet, så de kan lege iværksættere derhjemme med deres venner.«

Noget tyder på, at det er sjovt, hvis man spørger familien Plakhotnyuk.

»Mine børn synes, det er rigtig sjovt. De er meget passionerede omkring det, og de kan godt lide at lære nye ting, få kreative ideer og arbejde med hænderne, så det er helt perfekt til dem,« siger Maksym Plakhotnyuk.

Iværksætteri kommer også på skoleskemaet

Det er ikke kun efter skole, at iværksætteri har vundet indpas i de unges hverdag. For mens »Løvens hule« er blevet en stor TV-succes, og nogle af landets mest succesrige iværksættere har fået rockstjernestatus, så er iværksætteri ved at blive en større og større del af hverdagen i det danske skolesystem.

I skoleåret 2011/2012 var det således 12 pct. af alle elever og studerende på niveauerne grundskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse, som modtog entreprenørskabsundervisning.

Det tal var steget til 26 pct. i 2017/2018, viser en ny rapport fra Fonden for Entreprenørskab.

Alle uddannelsesniveauerne har oplevet en fremgang på området i perioden, mens den største andel af elever, som har modtaget entreprenørskabsundervisning landet over, er ungdomsuddannelserne, hvor 50 pct. af eleverne modtog undervisningen i 2017/2018.