Flere superfladskærme på vej - men indholdet mangler

En række TV-producenter er nu klar med nye 8K-TV, men de er dyre, og der er stort set intet indhold, som er optaget i så høj en billedkvalitet.

De nye 8K-TV tiltrækker interesse på den store IFA-elektronikmesse i Berlin, her hos LG, som er klar med verdens første 8K-TV i OLED-skærmkvalitet. Foto: Tobias Schwarz, AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: TOBIAS SCHWARZ

BERLIN: Det kan blive en særdeles dyr fornøjelse at hoppe med på den svagt begyndende nye TV-bølge og investere i en fladskærm med en hidtil uset billedopløsning og dermed -skarphed.

Den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics, som i flere år har været førende med at producere smart-TV med de glasklare og billedskarpe OLED-skærme, er klar med verdens første OLED-TV i en opløsning på 8K, altså med næsten 8.000 billedpunkter eller pixler på tværs af skærmen mod dagens ultra-HD-TV, der »kun« har lidt under 4.000 billedpunkter og derfor også kaldes for 4K.

LGs nye 88Z9-TV er en fladskærm på 88 tommer. Den vil angiveligt stå i omkring 285.000 kroner, og hertil kommer så momsen. Hvornår - og om - det når til Danmark, står lige nu uklart.

Indholdet mangler, og det er svært at se forskel

8K-TV er producenternes forsøg på at løbe et nyt marked i gang. Fladskærmssalget falder nemlig, og det samme gør priserne på et stadig hårdere marked, hvor producenterne dermed tjener mindre end før. Mange har købt gode skærme, og de kan sagtens holde i seks-syv år, fordi de fleste - ligesom smartphones og PCer - får opdateret softwaren og indimellem også hardwaren, så den teknologiske indmad fungerer bedre.

Størstedelen af de fladskærme, som sælges nu, er i ultra-HD-opløsning. Dertil kommer så et stigende antal skærme med OLED, som kendes fra de fleste nye smartphones.

Problemet for TV-producenterne er, at der trods flere år på markedet ikke bliver sendt så mange TV-programmer og streamede film i ultra-HD-opløsning (UHD). Oftest skyldes det, at originalmaterialet ikke er optaget i så høj en kvalitet. Andre gange vælger TV-distributørerne ikke at sende filmene og udsendelserne i den høje kvalitet, fordi det betyder en langt større datatrafik, især når flere medlemmer af samme husstand streamer og ser noget forskelligt samtidig og dermed belaster internetforbindelsen dobbelt eller tredobbelt.

Endelig erkender mange af producenterne, at de fleste faktisk ikke er i stand til at se forskel på et TV-billede i UHD og i 8K, medmindre de to fjernsyn stilles op ved siden af hinanden.

»Ingen forventer nogen stor volumen i salget. Det er meget store og dyre TV, men man må tænke langsigtet,« sagde Erik Svalberg, LGs produktspecialist på TV-området, i foråret til Berlingske.

Flere – også mindre – skærme på vej

Tommelfingerregelen er, at de meget høje opløsninger som 8K kommer til deres ret på meget store skærme. På små skærme er effekten begrænset, fordi det menneskelige øje ikke kan se dem.

Alligevel udvider Samsung nu sin serie af 8K-TV nedad.

Samsung, som fortsat er verdens største TV-producent, lancerede i slutningen af 2018 sine første 8K-TV på mellem 65 og 98 tommer. De kom med en af Samsungs såkaldte QLED-skærme (bemærk bogstavforskellen - det er ikke en OLED-skærm). Nu udvides sortimentet så med en lillebror på 55 tommer, som kommer i handelen i løbet af september til endnu ukendt pris.

»Forventningen er, at der i 2022 vil blive solgt 2,8 millioner 8K-TV,« siger Samsungs europæiske produktdirektør, Nathan Sheffield, og henviser bl.a. til de smagsprøver som sportselskere vil kunne se i år samt ved OL til næste år, hvor TV-stationerne afprøver den nye teknologi.

8K-TV kan opskalere - altså kunstigt forbedre - en lavere billedkvalitet til 8K-opløsningen.

Ud over sit OLED-TV i 8K-opløsning stiller LG også med sit første 8K-nanocelle-TV på 75 tommer. Halvdelen af årets LG-TV er med nanocelleskærmteknologien, en slags LED-skærm i 5. gear, en slags premium-LCD-TV med større præcision i farverne, men som ikke er lige så dyrt som OLED-TV. 8K-premieren sker i Europa i Tyskland, Frankrig og Storbritannien. En dansk premieredato er ikke meldt ud og dermed heller ikke priserne.

Sony har tidligere sendt sit ZG9 8K-TV med LED-skærm i handelen og har ikke nye varer på vej.

Tidligere i år blev teknologiproducenterne enige om en fælles 8K-standard, så al teknologi, der bruges her, virker overalt.

Stadig bedre UHD-TV, mens vi venter

Indtil 8K-TV måtte slå bredere igennem, fortsætter udviklingen af de storsælgende UHD-TV. Her forsøger producenterne konstant at forbedre billed- og lydkvaliteten. Philips har således taget danske Georg Jensen med ind i designet af selve TVets fod og samarbejder med lydeksperten Bowers & Wilkins om, hvad der er blevet døbt OLED+, nemlig »det første TV, der lyder lige så godt, som det ser ud«, som topchefen for Philips TV & Audio, Kostas Vouzas, udtrykker det.

LG har netop fordoblet sin produktionskapacitet af OLED-skærme ved at åbne en fabrik i Kina, som supplerer den i Sydkorea. Det vil betyde, at LG vil begynde at producere OLED-TV-skærme på ned til 40 tommer, hvor de mindste OLED-TV hidtil har været på 55 tommer.

»Der er en efterspørgsel på den størrelse skærme,« forklarer Jonas Markén, som er smart-TV-ekspert hos LG.

Der bliver i Danmark på et år solgt omkring 500.000 fladskærms-TV. Ifølge analysefirmaet GfK er priserne på fladskærme faldet 11 procent globalt det seneste år.

Herhjemme sidder Samsung, LG og Philips tilsammen på over halvdelen af det danske fladskærmssalg i nævnte rækkefølge.

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Danske Mediedistributører.