Fik nej i »Løvens hule«: Nu har Johanna og Sofie solgt brugt børnetøj for 85 millioner kroner

To iværksættere præsenterede i »Løvens hule« virksomheden Børneloppen, hvor private lejer en stand, mens butikkernes medarbejdere sælger deres aflagte børneudstyr. Løverne sagde nej, men danskerne har siden sagt ja. Omsætningen lyder nu på 85 millioner kroner, og på lørdag åbner endnu en butik.

De to iværksættere Johanna Kiel Nielsen (tv.) og Sofie Brandt præsenterede i »Løvens hule« virksomheden Børneloppen, hvor private lejer en stand på ugebasis, hvorefter butikkernes medarbejdere sælger det aflagte børneudstyr. Siden 2016 har de solgt genbrugt tøj for 85 millioner kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Det blev et pænt »nej tak« fra de fire »løver«, da naboerne Sofie Brandt og Johanna Kiel Nielsen præsenterede deres fælles virksomhed, »Børneloppen«, i DR-programmet »Løvens hule« tilbage i februar.

Selv om de to naboer gik slukørede fra mødet med løverne, har det vist sig, at deltagelsen i programmet var held i uheld, for siden da har de to iværksættere haft rygende travlt. På lørdag åbner de endnu en butik – i Vanløse i København – hvilket er den tredje nye forretning på blot en måned.

Konceptet går ud på at sælge aflagt børnetøj for privatpersoner i Børneloppens butikker, så sælgerne slipper for at stå på et traditionelt loppemarked lørdag formiddag.

»Det har været nogle hektiske måneder – især den seneste, men vi er helt høje, og lige nu føles det, som om vi ikke behøver nattesøvn,« siger Johanna Kiel Nielsen.

I Børneloppen lejer privatpersoner en stand på ugebasis i en af Børneloppens butikker. Dernæst sætter man sine varer frem med stregkoder, der udleveres fra forretningen, hvorefter Børneloppens medarbejdere tager over – pengene fra salget går direkte ind på lejerens private dankort.

Børneloppen har indtil videre solgt børnetøj for danskere for i alt 85 mio. kr., hvoraf størstedelen betales tilbage til dem, som indleverede tøjet.

Børneloppens bundlinje for 2018 er således på 320.000 kroner, mens butikkerne bliver ved med at poppe op rundtom i landet. Gennem det seneste år har de brugt lidt under en million kroner på at udvikle det kassesystem, som forretningerne bruger.

I Børneloppen lejer man sig ind på ugebasis, hvorefter virksomhedens ansatte tager sig af salget. Pengene fra salget går direkte ind på den nu forhenværende ejer af børnetøjets konto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Købmandskab rettet mod specifik målgruppe

Ideen opstod, da de to naboer en sen aften nød et glas vin. Konceptet kender Johanna Kiel Nielsen fra Finland, hvor hun er vokset op, og her har man kendt til de såkaldte loppesupermarkeder siden 90erne.

Da de begge havde små børn, som voksede ud af tøjet, var det oplagt at tænke i disse baner, så der gik ikke længe, inden de to kvinder havde forladt jobbet som henholdsvis pædagog og forsikringskonsulent for at blive selvstændige.

Johanna Kiel Nielsen

»Vi regner med at ekspandere til Norge og Sverige i løbet af 2020.«


Og hvad er så nøglen til den succes, som Sofie Brandt og Johanna Kiel Nielsen nu nyder? Jo, spørger man dem selv, skyldes det, at deres forretning er tilpasset en specifik målgruppe.

»Man kunne sikkert godt udvide sortimentet, men set ud fra et kommercielt synspunkt er det nemmere at sælge varer til en specifik målgruppe. Vi valgte børnefamilier, fordi der var et behov, som vi kendte fra os selv, og som vi derfor bedre kan imødekomme,« siger Johanna Kiel Nielsen.

En anden styrke er, at målgruppen har et behov, som skal dækkes, og det gælder ikke kun en enkelt gang, men igen og igen og over en længere periode, i takt med at børnene vokser og får brug for nyt tøj og legesager.

Slutteligt er det også en styrke, at målgruppen aldrig udtømmes, fordi der bliver ved med at være småbørnsforældre.

»Når vores kunder træder ind i butikken, har de ofte en liste over det, de har brug for. Der er altså ikke tale om impulskøb på samme måde, som vi ellers ser det på loppemarkeder, hvor man ikke ved, hvad man finder. Det gør man hos os, og man går sjældent forgæves,« siger Johanna Kiel Nielsen.

Børneloppen åbner lørdag endnu en forretning – den tredje på blot én måned. I alt har de syv fysiske forretninger, hvoraf nogle er franchise. Selv om de seneste måneder har været hektiske, drømmer de to iværklsættere om at åbne endnu flere butikker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Savnede følelsen af at bidrage

En anden årsag til, at iværksætterdrømmen trak i begge kvinder, var, at de savnede at gøre en forskel for mere end det nære miljø.

»Jeg har selv kigget lidt misundeligt på dem, der stillede sig op og gjorde en forskel. Det skulle ikke kun være for pengepungens skyld, og derfor var genbrug oplagt, fordi det er bæredygtigt,« siger Johanna Kiel Nielsen.

Og selv om Børneloppen i det samlede klimaregnskab er peanuts, har Børneloppen allerede gjort en forskel.

Ifølge beregninger fra konsulenthuset Planmiljø har Børneloppen siden begyndelsen i 2016 sparet miljøet for, hvad der svarer til 7.300 menneskers årlige CO2-udledning samt vandet fra 33 millioner toiletskyl – alene fordi kunderne hos Børneloppen køber genbrugstøj frem for at købe nyt.

Børnelopper i alle store byer

I slutningen af august åbnede de to kvinder en butik i Holbæk og godt 14 dage senere endnu en i Aalborg. Lørdag indtager de så Vanløse, og selv om den nye forretning er Børneloppens syvende butik, er de to iværksættere langtfra færdige – de forventer at åbne endnu flere loppesupermarkeder i det kommende år, og her er planen at kigge mod Nordsjælland, Aarhus og Esbjerg.

Og det stopper ikke ved grænsen, for faktisk findes Børneloppen allerede på Island, hvor en forretning åbnede i foråret 2018.

»Vi regner med at ekspandere til Norge og Sverige i løbet af 2020. Vi er allerede i gang, men projekterne her er stadig i den spæde start,« siger Johanna Kiel Nielsen.