Fiber- og TV-kunder fortsætter med at strømme til Waoo

Coronakrisen og TDCs TV-slagsmål med Discovery har båret Danmarks tredjestørste TV- og fjerdestørste internetleverandør godt ind i 2020. Waoo er klar til konkurrencen, efterhånden som enemærkerne på energiselskabernes fibernet åbnes for andre.

Kunderne fortsætter med at strømme til Waoo, »Vi havde et rigtigt godt 1. kvartal i 2019, men i 2020 ligger vi 50 procent højere på antallet af nye bredbåndskunder, mens antallet af nye TV-kunder er tredoblet,« lyder det fra adm. direktør Jørgen Stensgaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

43.000 flere bredbåndskunder og 12.000 flere TV-kunder kom i 2019 til Danmarks tredjestørste TV- og fjerdestørste internetleverandør, og coronakrisen har betydet, at tilstrømningen af kunder er fortsat i de første måneder af 2020.

Waoo, der ejes af en række energiselskaber, lukkede 2019 med 386.500 bredbåndskunder og 160.100 TV-kunder, og vendte samtidig et underskud på 57,5 millioner kroner i 2018 til et overskud på 11,6 millioner, efter at omsætningen voksede fra 498,7 millioner kroner i 2018 til 568,3 millioner i 2019 på grund af de flere kunder, som går efter høje internethastigheder og større TV-pakker.

Coronakrisen og Discovery-slagsmål har hjulpet

Tilstrømningen er fortsat efter nytår. Ved udgangen af marts rundede Waoo 400.000 kunder.

»Vi havde et rigtigt godt 1. kvartal i 2019, men i 2020 ligger vi 50 procent højere på antallet af nye bredbåndskunder, mens antallet af nye TV-kunder er tredoblet. Coronakrisen og YouSees opsigelse af Discoverys TV-kanaler har hjulpet os. Folk arbejder hjemmefra og skal have en internetforbindelse, så de kan være på Microsoft Teams eller Skype med video på, samtidig med at ungerne skal se Netflix eller TV. Det kræver en god båndbredde,« konstaterer Waoos administrerende direktør Jørgen Stensgaard, der har siddet i stolen siden 2013 og samtidig er formand for brancheorganisationen Danske Mediedistributører, som består af alle de store TV-leverandører herhjemme.

Han tror dog ikke, at den høje kundetilstrømning i årets første måneder vil fortsætte lige så højt i resten af året.

»Men jeg tror, at vi kommer kundemæssigt bedre ud af 2020 end af sidste år. Det kommer sjældent skidt tilbage, når man har haft sådan en god start på året,« siger han tilfreds.

De store abonnementer trækker

Der er kommet ekstra pres på det danske bredbåndsmarked, efter at en række tidligere TDC-/YouSee-folk sidste år åbnede Fastspeed, der har trykket priserne ned på først kabel-TV- og for nylig også de første fibernetforbindelser.

Waoo har gennem flere år været en af de få internetudbydere, som år for år kunne fremvise fremgang i kundetallene. Væksten i 2019 er reelt på omkring 96.000 bredbåndskunder, fordi 53.000 samtidig forlod Waoo (typisk fordi de flyttede, ikke kunne betale regningen eller på grund af dødsfald), mens der reelt kom 44.000 nye TV-kunder til, idet 32.000 faldt fra – muligvis ved at klare sig helt uden et TV-abonnement. Til sammenligning er Danmarks største internet- og TV-udbyder, det TDC-ejede YouSee, på gået 58.000 bredbåndskunder og 71.000 TV-kunder tilbage.

»Vi får flere kunder ind, og vi sælger mere pr. kunde. 60 procent af de nye bredbåndskunder vælger et af de to premiumabonnementer med de højeste hastigheder – så høje tal har vi aldrig haft. Og den bedst sælgende TV-pakke er den store pakke, der udgør ca. 49 procent af salget til privatkunder,« siger Jørgen Stensgaard.

Øget konkurrence kan mærkes

Den øgede konkurrence kan dog mærkes, efterhånden som flere af energiselskabernes fibernet nu bliver åbnet for konkurrenterne, og Waoos enemærker dermed forsvinder. Waoo foretog ekstraordinære nedskrivninger på 46 millioner kroner i 2018 og på endnu omkring 12 millioner kroner i 2019, fordi flere af Waoos ejere har valgt at gøre det muligt for Waoos konkurrenter at leje sig ind på deres fibernet, hvor Waoo hidtil har været eneste udbyder af TV, internetforbindelse og telefoni. Desuden er en af Waoos ejere, Eniig, i 2019 fusioneret til selskabet Norlys sammen med SE/Sydenergi, som både ejer Danmarks næststørste og fjerdestørste TV-leverandører, Stofa og Boxer, som er Waoos konkurrenter.

»Historisk har vi haft indskudte aktiver og eksklusivitet til bestemte, geografiske områder. Jo mere fibernettene åbnes, jo mere er de afskrevet. Afskrivningerne kommer forholdsvis kraftigt i disse år, men de sidste falder i 2020. Derfor forventer vi også »kun« at komme ud med et resultat i 2020 på mellem nul og fem millioner kroner,« siger Waoo-topchefen.

Skal man tolke det som, at I derved nu betragter jer som kampklare?

»Det kan jeg godt sige ja til. Vi har ikke noget gammelt, vi slæber rundt på. Det er en ren maskine, også regnskabsmæssigt. Selvfølgelig mærker vi også konkurrencen. Derfor lægger vi tillægstjenester og ekstra ydelser oven på vores fiberabonnementer. Underholdning og TV vil være her mange år endnu, men hele dette forretningsben og måden at se det på har ændret sig. Derfor kigger vi på andre områder, hvor vi vil være tilgængelige, som smart wifi, produkter til det smarte hjem i samarbejde med Google – og det udvider vi meget mere i 2020 – samt f.eks. de børnespil, som vi har stillet til rådighed under coronakrisen. Vi breder os altså til ting, som kan løfte vores primære produkt, nemlig fibernettet. Og vi står fast på at være en premiumleverandør, og derfor leverer vi også kun fiberforbindelser, som gennem otte år har gjort os til Danmarks bedste internetleverandør. Med fiberforbindelser er der kapacitet nok. Det vil kunderne gerne betale for. Det er fint, at Fastspeed er kommet til. Vi tager så lidt mere for vores produkter, fordi de har andre kvaliteter og tillægsydelser. Det skaber loyalitet hos kunderne,« siger Jørgen Stensgaard.

Waoo dækker en stor del af Danmark, bortset fra Sønderjylland, hvor det er energiselskaberne SE/Sydenergi (nu Norlys), der dominerer. I Storkøbenhavn og Nordsjælland er Waoo heller ikke rigt repræsenteret, men valgte i 2017 at leje sig ind på TDCs fibernet i områderne.