For første gang nogensinde står det globale annoncesalg til at runde en markedsværdi på en billion dollar – altså lige over syv billioner kroner.
Og det er teknologigiganterne, der har sat sig på den solide del af kagen.
Det fremgår af en frisk opgørelse fra den internationale annoncegigant GroupM, der ejes af WPP.
GroupM anslår, at den globale annonceomsætning vil vokse med 9,5 procent i 2024 til 1,04 billioner dollar, altså betydeligt mere end forventet for blot et halvt år siden.
Og i 2025 vil der blive brugt ekstra 7,7 procent penge på annoncering, frem for alt den digitale, som ved udgangen af 2025 ventes af udgøre 73 procent af al annoncering overhovedet.
Pengene lander frem for alt hos teknologigiganterne.
Fem giganter sidder på halvdelen
Google, Meta/Facebook, ByteDance/TikTok, Amazon og Alibaba ventes således tilsammen at nappe mere end halvdelen af årets annonceindtægter, viser opgørelsen ifølge den britiske finansavis Financial Times.
Fraregner man de to kinesiske giganter – ByteDance og Alibaba – vil de tre amerikanske kæmper alene sætte sig på 41 procent.
Væksten for 2024 er ifølge GroupM den største i 25, hvis man fraregner 2021, hvor verden vågnede til live igen efter coronabølgen, og mange skulle bruge de indebrændte penge, som de havde sparet op uden at kunne købe noget for dem.
USA er det største annoncemarked. I Kina ventes annonceomsætningen i 2025 at stige med 13,5 procent til 204,5 milliarder dollar. I Storbritannien, som er Europas største annoncemarked, vil omsætningen vokse med 8,3 procent til 53,2 milliarder dollar, anslår GroupM.



