FDB Møbler fortsætter succesen: Danskerne er vilde med gamle klassikere

De danske designklassikere fra FDB Møbler har de seneste fem år vundet indpas i de danske hjem igen. På blot tre år er virksomhedens omsætning vokset med 120 pct., og virksomheden tjener 25 pct. mere end året før.

Poul M. Volther designede den berømte pindestol i 1956. Den er sidenhen blevet solgt i over en million eksemplerer, forklarer FDB-direktør Ole Kiel, der her ses med stolen i hænderne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Det ser ud til at have været den rette beslutning, da Coop for fem år siden valgte at genoplive møbelklassikere af blandt andet Børge Mogensen og Poul M. Volther i form af FDB Møbler.

2018 har været det største år for møbelforretningen siden relanceringen, skriver FDB Møbler i en pressemeddelse. Virksomhedens omsætning er vokset med 25 pct. i 2018, og med 120 pct. de seneste tre år, hvor der har været en »kolossal interesse for brandet.«

»Vi er meget glade for resultatet. Med en lille organisation synes vi, det er en rigtig fin vækst,«  siger direktør i FDB Møbler, Ole Kiel.

FDB Møbler har rødder helt tilbage til 1942, hvor den danske brugsbevægelse FDB, der i dag er kendt som Coop Danmark, ville lave enkle kvalitetsmøbler, som alle havde råd til. Det kom den dengang 28-årige møbelarkitekt Børge Mogensen til at stå i spidsen for, og senere har navne som Poul M. Volther og Ejvind A. Johansson også sat deres præg på møblerne.

Men efter forbrugerne i 70’erne udviklede en køb og smid væk-kultur og hellere fandt vejen til Ikea end FDB, lukkede FDB Møbler i 1980.

I 2013 valgte man dog at genoplive FDB Møbler og dermed møbelklassikere som eksempelvis pindestolen, og siden er kollektionerne blevet udvidet med nye design.

Historien bag møbelselskabet er stadig noget af det, der trækker mange kunder til butikken, mener direktøren.

»Størstedelen af befolkningen kan huske det fra dengang, eller har fået fortalt historien om FDB Møbler. Spisebordsstolen J46 (Poul M. Volthers pindestol red.) er solgt i over en million eksemplarer i dag, så der er nok ikke så mange danskere, der ikke har prøvet at sidde på sådan en,« siger Ole Kiel.

Og så har virksomheden bevaret filosofien fra dengang: Funktionelle møbler i god kvalitet til en pris, som de fleste danskere kan være med på.

Ikke åbnet så mange butikker som planlagt

Coop offentliggør ikke præcise regnskabstal for møbelselskabet, men Ole Kiel oplyste tidligere på året, at møbelselskabet i 2017 omsatte for et »stort tocifret« millionbeløb og endte med et driftsoverskud på et tocifret millionbeløb.

Væksten betød, at Kiel mente, at omsætningen i år ville runde 100 mio. kroner. Der lød forventningen til de kommende år på en vækst på 30-35 pct, hvor resultatet i år viser en vækst på 25 pct., og der for 2019 forventes en vækst på 20 pct. Men det betyder ikke, at virksomheden har skruet ned for forventningerne til succesen, siger Ole Kiel:

»Vi har bare ikke fået åbnet så mange butikker, som vi havde planlagt i begyndelsen af året, og dem vi har åbnet, har vi brugt længere tid på, end vi havde regnet med. Nu leder vi efter nogle nye beliggenheder, så vi kan fortsætte vores rejse. Og så tror jeg i øvrigt, at vi klarer os godt i et marked, der ikke vækster,« siger han.

FDB Møbler har butikker i Gilleleje, Lyngby, Middelfart, Roskilde, København, Odense og Aarhus, men flere kan være på vej. Butikkerne har i høj grad været med til at løfte virksomheden, fordi det har gjort det muligt for kunderne at se og mærke varerne, inden de køber dem.

»Alle butikkerne har givet overskud fra år ét, og det giver os jo noget tryghed i at kunne åbne flere butikker. Når vi åbner en ny butik, kan vi se på tallene, at vi vækster markant i det område. Forbrugerne vil helst komme og se varerne, inden de køber dem, især når det kommer til store og dyre møbler,« siger Ole Kiel.

Møbelselskabet har også planer om at eksportere mere, end de gør i dag, blandt andet til de skandinaviske lande, Tyskland og Benelux-landene.