Fastspeed runder 20.000 kunder på rekordtid – og vil fordoble før nytår

Danmarks nyeste internetleverandør har længe før tid nået milepælen og begynder nu at tjene penge. Derfor bliver ambitionsniveauet nu skruet op.

De store smil er fremme hos kommerciel direktør Morten Boe Andersen (tv.) og adm. direktør Jens Raith (th.), efter at Fastspeed allerede har fået 20.000 bredbåndskunder – det var først planlagt at skulle nås i maj 2021. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Det tog under otte måneder og ikke de forventede to år, før Danmarks bredbåndskomet, Fastspeed, rundede 20.000 kunder og dermed allerede nu begynder at tjene penge.

Fastspeed åbnede 13. maj 2019 for at ruske op i det danske bredbåndsmarked. Selskabet lejer sig ind på det TDC-ejede YouSees kabel-TV-net og sælger internetforbindelser uden hastighedsbegrænsning – i praksis 1.000 megabit i sekundet – til 249 kroner om måneden eller næsten halv pris af, hvad YouSee, som er Danmarks største bredbåndssælger, selv tager.

En kæmpe milepæl

Allerede i oktober rundede Fastspeed 10.000 kunder. Tre måneder senere er tallet fordoblet og det oprindelige mål dermed allerede nået. Derfor skruer Fastspeed nu forventningerne op og vil inden nytår fordoble sit kundetal til 40.000.

»Nu har vi en base af kunder, så Fastspeed hænger sammen økonomisk. Det er en kæmpe milepæl for os. I januar har vi slået salgsrekord for femte måned i rap. Vi ville sætte en ny agenda på bredbåndsmarkedet, og det, må vi sige, er lykkedes til fulde. Alle, inklusive de største på markedet, matcher os nu én til én. Med næsten 3.000 anmeldelser har vi en kundetilfredshed på 4,8 af fem på Trustpilot, fordi vi har det bedste produkt, en superskarp pris og en kundeoplevelse, der er state of the art. Så må de gamle godt være fattige ekkoer af os,« siger en glad Jens Raith, der er medstifter af og adm. direktør for Fastspeed og har en fortid som blandt andet bredbåndsdirektør i YouSee.

Konkurrenter presses ned i pris

Budskabet om ét abonnement til én pris er gået rent ind hos danskerne – og hos Fastspeeds konkurrenter. Disse har på stribe sat priserne på internetforbindelser ned omkring Fastspeeds niveau. Det indbefatter bredbåndsselskabet Hiper, som TDC købte i 2018 med 47.000 kunder for at sætte en stopper for kunderovet. Kort efter TDCs overtagelse hævede Hiper priserne, men måtte dernæst sænke dem lidt, da Fastspeed gik i gang, og nu er de helt nede på Fastspeeds niveau.

Berlingske spurgte i november Jens Raith, hvordan det er muligt at sælge samme internetforbindelse som YouSee til næsten halv pris.

»Fordi TDCs mange selskaber har en helt vanvittig avance på deres abonnementer, og fordi vi kun har ét eneste produkt uden tillægsprodukter. Det gør det helt enkelt og kræver ikke en masse service, som kunderne skal ringe ind om. Vi kan altså holde omkostningerne nede – til gengæld kan jeg ikke sænke prisen og har ikke noget i skuffen, hvis en kunde pludselig vil skifte væk fra os,« forklarede han.

Ikke noget til salg-skilt på Fastspeed

Fastspeed blev stiftet i januar 2019, tre måneder efter at TDC slugte Hiper. Ud over Jens Raith er stifterne Peter Mægbæk (medstifter af det i dag TDC-ejede Fullrate og ditto mobilselskab Plenti og i dag bestyrelsesformand for Fastspeed) samt Morten Boe Andersen (senest direktør for Sweetdeal).

Under en måned senere skød to andre TV-legender, Niels Breining (frem til 2013 adm. direktør for YouSee) og Freddie Fjeldsted (tidligere salgsdirektør i YouSee), penge og kræfter i Fastspeed. Siden er også tidligere Nianet-topchef Rasmus Helmich og tidligere teledirektør i Østrig, Jørgen Bang-Jensen, trådt ind sammen med Jysk Energi.

I dag har Fastspeed 40 ansatte og har til huse i kontorlokaler på Bygmestervej i Nordvest.

Jens Raith har gentagne gange understreget, at Fastspeed ikke er stiftet for at skulle sælges efter en periode, hvor man har skabt rav i den på bredbåndsmarkedet.

»Vi har nogle meget tilfredse investorer, som er klar med nødvendig kapital, hvis nye muligheder – heriblandt opkøb – opstår. Der er intet til salg-skilt på Fastspeed,« fastslog han i denne uge over for Berlingske.