Facebooks egne penge er klar kort efter nytår

Det sociale medies kryptovaluta, GlobalCoin, skal kunne bruges i et dusin lande fra 2020.

Facebook-topchef Mark Zuckerberg har bl.a. holdt møde med den britiske nationalbank forud for lanceringen af Facebooks egen, digitale valuta, som skal holde på brugerne og give Facebooks endnu flere værdifulde oplysninger om dem. Arkivfoto: Josh Edelson, AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JOSH EDELSON

Facebook er klar til at udstede sine egne digitale penge i et par håndfulde lande i løbet af de første tre måneder af 2020.

Det børsnoterede, amerikanske selskab, der driver verdens største sociale netværk med 1,56 milliarder daglige brugere, heraf de 286 millioner i Europa, vil allerede i år begynde at teste sin nye kryptovaluta.

Den går internt under navnet GlobalCoin for at spille på den kendteste kryptovaluta, bitcoin.

Møde i nationalbanken

Ifølge britiske BBC har Facebooks topchef og stifter, Mark Zuckerberg, i april holdt møde med den britiske nationalbankdirektør, Mark Carney, og med betalingstjenesten Western Union for at drøfte mulighederne. Ingen af partnerne har ønsket at kommentere oplysningerne. Finansavisen Financial Times tilføjer, at også Zuckerbergs svorne fjender, finanstvillingerne Winklevoss, har været konsulteret.

Facebook har i mere end et år arbejdet på at skabe sin egen valuta, således at Facebook-brugerne kan bruge den til at sende penge til hinanden, som danskerne kender det fra MobilePay, og derudover bruge den til at betale med på internetsider og i den virkelige verden. Facebook forhandler med en række onlinebutikker for at få dem til at tage imod Facebook-valutaen som betaling mod til gengæld ikke at skulle betale så meget i gebyr som ved almindelige kreditkortbetalinger.

Det skal alt sammen holde på brugerne og gøre dem endnu mere afhængige af Facebook-imperiet, der også består af beskedtjenesten WhatsApp og billedtjenesten Instagram. Med også en valuta vil Facebook få endnu flere værdifulde oplysninger om sine brugere og nu også deres økonomi. Facebook lever i forvejen af sin dybe og omfattende viden om brugerne, deres vaner, deres præferencer og deres interesser, som selskabet udnytter til at sælge særdeles målrettede annoncer.

Kryptovalutaer med blakket ry

Facebooks omsætning var januar-marts i år på 15 milliarder dollars, og den gennemsnitlige indtjening pr. bruger gennem annoncer og forskelligt salg var på 6,42 dollars (42,90 kroner), i Europa dog helt oppe på 9,55 dollars (63,90 kroner), selv om det ikke koster penge at have en Facebook-konto.

Kryptovalutaer er penge, der kun findes elektronisk. Bitcoin er et sådant eksempel. Kryptovalutaer er dog stadig omgærdet af stor skepsis, fordi de for ofte har været brugt til lyssky og direkte kriminelle forhold. De kan nemlig – i kraft af den bagvedliggende teknologi, der kaldes »blockchain« – ikke spores tilbage til ejermanden. Blockchainteknologien er en slags digital logbog, som nøje bogfører alle hændelser på en måde, som der ikke kan fuskes med. Mange banker og finansielle virksomheder benytter den.

Kryptovalutaerne har opnået et blakket ry, fordi der har været enorme kursudsving. Det vil Facebook ifølge BBC forsøge at undgå ved at binde sin valuta til en række af de større valutaer som amerikanske dollars, europæiske euro og japanske yen på samme måde, som den danske krone er bundet til euroen og dermed bevarer sin værdi i forhold til den.

Indregistreret i Schweiz

Amerikanske politikere er begyndt at interessere sig for Facebooks valutaplaner og har stillet spørgsmål til selskabet, blandt om hvordan brugerne beskyttes, og hvordan Facebook vil sikre deres data. Interessen kommer oven på flere års øget, politisk fokus oven på en række skandalesager, hvor Facebook og partnere har misbrugt folks personlige oplysninger.

Facebook har ansat David Marcus, som tidligere stod i spidsen for netbetalingstjenesten PayPal, som chef for sit kryptovalutahold, og i midten af april indregistrerede Facebook i Schweiz et finansteknologiselskab under navnet Libra. Selskabet skal ifølge oplysningerne i virksomhedsregisteret udvikle software og infrastruktur, der bruger blockchainteknologien, samt håndtere betalinger, identitetsstyring og dataanalyser.