Europæiske bilgiganter: Fjern EU-strafafgift på elbiler fra Kina

De 27 EU-lande skal fredag beslutte, om ekstraafgiften på elbiler produceret i Kina skal fortsætte de næste fem år. Topchefer i Mercedes-Benz og BMW håber på et nej af frygt for kinesisk gengældelse.

Mange, også vestlige, bilmærker får elbiler produceret i Kina og siden fragtet til Europa for at blive solgt her. De er også ramt af EUs særlige ekstraafgifter, som nu skal fastsættes endeligt for de næste fem år. Arkivfoto: Adek Berry/AFP/Ritzau Scanpix

Store europæiske bilproducenter presser i de sidste timer på for at få EU til fra næste måned at droppe de midlertidige ekstraafgifter på elbiler produceret i Kina.

Afgifterne, som siden juli har gjort biler produceret i Kina af både kinesiske, amerikanske og europæiske bilproducenter op mod en halv gang dyrere, var EU-Kommissionens reaktion på, at Kina giver statsstøtte til bilproduktionen. Dermed kan de kinesisk producerede biler sælges til lavere priser end biler fra deres europæiske konkurrenter.