Et enkelt tweet kan have store konsekvenser.
Det måtte medicinalgiganten Eli Lilly sande forleden.
»Vi er glade for at meddele, at insulin nu er gratis,« stod der i et tweet fra en profil, som til forveksling kunne ligne Eli Lillys – endda med et blåt flueben, som viser, at profilen er verificeret.
Eller noget, der ligner. Det var således muligt at købe det blå flueben for otte dollar om måneden, og derfor kunne den falske profil udgive sig for at være medicinalgiganten.
Efter tweetet faldt Eli Lillys aktiekurs med næsten 4,5 procent. Det fik selskabet til at stoppe alle Twitter-annoncekampagner fredag morgen.
Konkurrenterne Novo Nordisk og Sanofi gik heller ikke fri. For udsigten til, at Eli Lilly ville tage markedsandele med sin gratis insulin, fik investorerne til også at flygte fra de to selskabers aktier. Novo Nordisk lukkede i et fald på 4,25 procent, mens Sanofi faldt hele 5,2 procent fredag.
Virksomheder tager konsekvensen
Elon Musks nye valideringsordning har dermed kostet de tre medicinalselskaber milliarder i markedsværdi.
Novo Nordisk satte allerede tirsdag – inden episoden – betalt annoncering på Twitter på pause.
»Vi har i øjeblikket sat betalt annoncering på Twitter på pause på grund af den aktuelle situation på platformen. Vi overvåger situationen og vil løbende evaluere vores strategi,« skriver Novo Nordisk i en e-mail til Berlingske.
Og det er langtfra den første virksomhed, der tager konsekvensen af Musks nye Twitter.
En række tunge annoncører, blandt andre Ford, Carlsberg og General Motors har allerede inden valgt at droppe annonceringen på Twitter.
Og det kan koste Elon Musk dyrt, at de helt store annoncører trækker sig.
Elon Musk fortalte på et møde i sidste uge, at Twitter har et underskud på adskillige milliarder, og at virksomheden risikerer at gå konkurs. Det skrev blandt andre The New York Times.
»Jesus« på Twitter
Tidligere på dagen understregede han samme pointe i en e-mail til medarbejderne, som Bloomberg er i besiddelse af.
»Der er ingen pæn måde at sige dette på. Uden tilstrækkelige abonnementsindtægter er der stor sandsynlighed for, at Twitter ikke vil overleve den kommende økonomiske nedtur,« skrev han ifølge Bloomberg i e-mailen.
Og det er ikke den eneste udfordring, Musk står overfor.
Per Hansen, som er investeringsøkonom ved Nordnet, mener, at regningen for det, virksomhederne taber på Twitter, kan ende hos Elon Musk.
»Ingen steder i verden er der så mange advokater pr. indbygger som i USA. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før især virksomheder og privatpersoner vil forsøge at finde ud af, om Twitter og Elon Musk som primær ejer kan være ansvarlig for de tab, som der bliver lidt,« forklarer han til Finans.
Den falske Eli Lilly-profil er slettet, og samtidig er det nye Twitter Blue blevet sat på hold. Men flere spøgefugle nåede tilsyneladende at udnytte muligheden for at kunne købe sig til det blå flueben. Falske, men verificerede profiler med navnet »Jesus« eller »George W. Bush« nåede også at tweete løs.