Er de gyldne dage forbi? Kundeflugt og lave renter presser storbanker

Kunder i tusindvis vender ryggen til Danske Bank, og i Nordea er en tredjedel af overskuddet forsvundet på bare et år. Bankerne er under hårdt pres, lyder dommen fra iagttagere.

Fra Folkemødet i Allinge på Bornholm, hvor Danske Banks nye frontduo, topchef Chris Vogelzang og bestyrelsesformand Karsten Dybvad, svarede på spørgsmål. Torsdag gjaldt det halvårsregnskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Da Danske Banks hollandske topchef Chris Vogelzang for to uger siden røg til tasterne på et LinkedIn-opslag, var det med overskriften: »Tough week«.

Den tidligere vikarierende topchef Jesper Nielsen var blevet fjernet som udløber af sagen om forkert rådgivning af 87.000 kunder, og der var lovet godtgørelse for op mod 400 mio. kroner. Derudover skulle topchefen nu til at tage hul på et større arbejde med at få lagt en strategi for banken.

Det vil næppe overraske, hvis topcheferne i de to nordiske storbanker fandt på en lignende overskrift oven på regnskaberne fra Danske Bank og Nordea.

Begge banker mister kunder, og overskuddene er barberet med henholdsvis 24 og 34 procent på et år. I Danske Bank forlader kunder i tusindfold banken, fremgår det af regnskabet.

I 1. halvår 2019 var der en kundeafgang på ca. 13.600 NemKonto-kunder, svarende til 1,0 pct. af Danske Banks NemKonto-kundebase i Danmark. I 2. kvartal 2019 oplevede banken en kundeafgang på ca. 4.300 kunder.

For Danske Bank er det især i Danmark, at forretningen får drøje hug. I privatkundeforretningen i Danmark tabte selskabet 32 procent på resultatet før skat.

I regnskabet konstaterer banken, at »kundetilfredsheden« stadig er påvirket af den omfattende hvidvasksag, der sidste år kostede topledelsen jobbet.

Også Nordea taber kunder

Halvårsregnskabet er i Nordea præget af tilbagegang med et fald i det ordinære resultat på 34 procent til 6,75 milliarder kroner i forhold til resultatet for et år siden.

Og ligesom i Danske Bank kan topchefen for Nordea i Danmark, Frank Vang-Jensen, konstatere, at der er flere kunder, der forlader banken end nye, der kommer til.

»Vi oplyser af princip ikke antallet. Men det er en trend, vi har haft gennem lang tid, at der har været en nettoafgang, men også en tilgang. Og vi kan konstatere i kvartalet, at tilgangen af kunder stiger ret godt, og at der er en mindre afgang end tidligere. Det gør, at nettoafgangen helt tydeligt er på rette vej. Så er det klart, at vi langsigtet ønsker at have en balance her, og at vi udvikler os i takt med den vækst, der er i samfundet,« siger Frank Vang-Jensen.

Ny strategi

I Danske Bank agter topchef Chris Vogelzang at sætte en ny kurs for banken med en strategi, der skal øge indtjeningen. Hollænderen med en fortid i den hollandske storbank ABN Amro kom til 1. juni og vil med planen lancere sit bud på, hvordan man kan forene god bankdrift og samtidig bejle til kundernes gunst.

»Jeg skal gennemgå banken og vil forhåbentligt kunne komme med initiativer, der skal forbedre vores resultater på længere sigt. Det kan jeg ikke sige så meget om, men jeg kan sige, at en god bank er en bank, der fokuserer på compliance og omfavner lovgivningen og skaber en positiv social gennemslagskraft,« siger topchefen.

I øjeblikket kan det godt synes som en gordisk knude. I regnskabet for Danske Bank taber selskabet hele 24 procent af overskuddet på et år, så det nu lander på syv milliarder kroner.

Din forgænger sagde, at han ville stoppe kundeflugten inden udgangen af 2019. Kan du levere på det?

»Det håber jeg. Alle kunder vi taber er virkelig skidt. Trenden har været, at det er gået lidt bedre i andet kvartal. Der er mindre tab i andet kvartal end i første. Jeg håber, at vi kan gøre noget ved det, men jeg har ingen spåkugle.«

Kan du gøre det inden udgangen af 2019?

»Så hurtigt som muligt.«

Meldingerne fra topchefen skal ses i lyset af, at det i et stykke tid har stået klart, at Danske Bank ikke kan levere et overskud som forventet. Tidligere på måneden konstaterede bankens finansdirektør, Christian Baltzer, således, at det ikke længere var muligt at nå målet om et overskud på op mod 16 mia. kroner for 2019. I stedet ventes det at lande på op til 15 mia. kroner.

Analytikere holder øje

Simon Hagbart Madsen, der dækker Danske Bank for Jyske Bank, er også fokuseret på, hvordan Chris Vogelzang vil komme i mål med sine ambitioner for banken. Han siger, at det er oplagt, at ledelsen kommer med en plan for at forbedre indtjeningen gennem en blanding af besparelser, digitalisering og et skarpere fokus på forretningen.

»Regnskabet understreger, at Danske Banks indtjeningsmomentum på kort sigt forbliver under stort pres fra både pres på nettorentemarginalen og handelsindtægterne såvel som stigende omkostninger,« siger han.

»Danske Banks udgifter til særligt hvidvaskbekæmpelse er steget betydeligt, og her vil banken formentligt kunne automatisere nogle processer over tid,« tilføjer han.

Det er de samme poster til netop hvidvaskbekæmpelse og overholdelse af lovgivning, der ligesom i Danske Bank koster Nordea dyrt. Og i det hele taget er det et skuffende første halvår for banken, lyder det fra Mikkel Emil Jensen, Danske Bank-analytiker i Sydbank.

»Regnskabet er med pil ned. Nordea har ikke haft faktuelle mål for, hvor man præcis gerne vil ligge henne på egenkapitalforrentningen. Men der er ingen tvivl om, at niveauet ikke er tilfredsstillende, hvilket CEO Casper von Koskull også giver udtryk for,« siger aktieanalytikeren.

Ifølge regnskabet er egenkapitalforrentningen for halvåret dykket fra 11,7 pct. for et år siden til 7,2 pct.